Unngår misforståelser med Junglemap

I Siemens Business Services (SBS) har alle ledere og annet nøkkelpersonell tatt Junglemap i bruk.
Administrerende direktør Ole Morten Skymoen i SBS følte han brukte for mye tid på epost. Opptil 75 prosent av meldingene han mottok kunne han fint klare seg uten. En intern undersøkelse viste at han ikke var alene. I gjennomsnitt bruker en leder i SNS halvannen time hver dag på å behandle epost.

Løsningen ble å innføre Junglemap. Nå får Skymoen og hans kolleger månedlig tilbakemeldinger.

-- Det er nyttig å få en jevnlig påminnelse. Særlig når denne ikke kommer fra sjefen, men fra et system, sier han.

Gode erfaringer

SBS har ikke gjennomført målinger som dokumenterer at den interne epost-bruken er blitt mer effektiv. Men erfaringene er så gode at Skymoen gjerne anbefaler Junglemap til egne kunder, selv om SBS ikke selger løsningen selv.

-- Vi har sett at epost i for stor grad ble brukt til å delegere oppgaver og til å diskutere saker. Det gjorde at det lett oppstod misforståelser. Vi har sett at en liten investering gir stor nytteverdi, sier den norske SBS-sjefen.

Grundig forarbeid ble gjort før Junglemaps programvareløsning ble installert. Bevisstgjøring om felles skikk og bruk er like viktig som den tekniske løsningen, viser erfaringene fra Siemens.