Upresis synsing om Lotus

Upresis synsing om Lotus

Å påstå at av IBMs 125 millioner Notes-brukere er det 124 millioner som hater det, kan ikke tas alvorlig.

Det er med interesse jeg har lest Ahlert Hysings kommentar "Livgivende eller uten liv". Svært mye av det han skriver er riktig, men jeg føler at jeg må kommentere noe av det Hysing skriver og rette opp et par faktafeil.

Hysing skriver at Accenture ikke ser noe livgivende med IBM Lotus. Har Accenture uttalt det? Eller har Hysing tenkt tanken at det i så fall kan skyldes det enkle faktum at Accenture og Microsoft har inngått en world wide strategisk avtale? Da ville det vel ikke være særlig naturlig å samtidig satse på Microsofts største konkurrent?

Jeg ser at Hysing ikke føler seg trygg på at Notes-produktene ikke blir kastet og erstattet av andre produkter. Vel, det får være opp til Hysing om han vil stole på det roadmap som Lotus-ledelsen har lagt frem for markedet og som åpent viser utviklingen videre for Notes-produktene i mange år fremover. Men å bruke OS2 som eksempel på at IBM kaster gode produkter og endrer strategi synes jeg kanskje blir litt søkt. Jeg forstår at dette kanskje var et stort tap for mange OS2 entusiaster, men man må kunne legge ting bak seg og la livet gå videre. Man kan ikke for evig og alltid sørge over at Volvo la ned produksjonen av Volvo Amazon.

Notes og Domino er et klient/server miljø. Men å beskrive Domino som "arkivmiljøet" synes jeg kanskje er litt misvisende. Domino er en database-, applikasjons-, intranett-, ekstranett- og mail/kalender-server. Det er derfor jeg alltid synes det er så blodig urettferdig overfor Microsoft å sammenligne Exchange med Domino. Exchange er kun en mail/kalender-server, og bare det. Skal man gjøre det samme med Microsoft sine produkter som med Lotus Notes og Domino, må man kjøpe en hel rekke tilleggsprodukter med de ekstra kostnader det innebærer.

Hysing har derfor helt rett når han sier at "Lotus er så mye mer enn det Microsoft tilbyr. IBM har et forsprang. Utfordringen er å ta vare på det". Men å påstå (eller sitere en påstand som Hysing lettvint har gjort) at av IBMs 125 millioner Notes-brukere så er det "124 millioner som hater det" kan ikke tas alvorlig. Det er bare flåsete og baserer seg på synsing og ikke fakta. Det ville være like dumt og uvitenskapelig om jeg ba Hysing gjøre følgende to søk på Google for å se hvor mange treff han får: "I hate Lotus Notes" (405.000 treff) og "I hate Microsoft Outlook" (897.000 treff).

I artikkelen skriver Hysing at "Notes forteller om ny post, men du må trykke en funksjonstast for å få den frem". Vel, det må være svært lenge siden Ahlert Hysing oppgraderte sin versjon av Notes, faktisk så lenge siden at det har kommet en god del nye versjoner siden den gang. Mitt tips er at Hysing oppgraderer til en nyere versjon og sjekker sitt oppsett for "Personal Preferences". Der finnes funksjonen "Automatically refresh Inbox". Merk av den!

En annen påstand fra Hysing er at "IBM har glemt brukervennligheten". Han synes kanskje ikke brukervennligheten er så enkel som han selv ønsker den? Men faktum er at IBM alltid tar både Business Partnere, større kunder og sluttbrukere med på råd når de utvikler produktene. I forbindelse med utviklingen av Notes neste versjon "Hannover" har man til og med åpent invitert sine sterkeste kritikere til å bidra med konstruktive forslag.

Hysing sier også at "en annen svakhet er et kalendersystem som de færreste bruker". Javel? Og hva er svakheten? At systemet automatisk finner ledig tid og ledige møterom av riktig størrelse og ressurser for alle deltakerne? At man i kalenderen kan bruke flere tidssoner? At man i kalenderen kan booke og etablere digitale møter som senere foregår over nettet? At man kan registrere timeforbruk som går rett inn i ERP-systemet (f.eks. SAP)? At man i kalenderen kan se hvem av møtedeltakerne som er online og opprette sanntidskommunikasjon uten å gå over i en annen applikasjon? Bare for å nevne noe. Saken er vel heller den at det ikke er noe i veien med kalenderen, men at en del organisasjoner ikke klarer å endre atferden til sine medarbeidere, uansett hvilket kalender- eller planleggingssystem man velger.

Neste versjon (dagens versjon er 7.0) som kommer senere i år har arbeidstittelen "Hannover" og vil skape et nytt og betydelig teknologisk og produktivitetesmessig forsprang for Lotus Notes. Da går man over fra å være mail- og dokument-sentrisk, til å bli aktivitet-sentrisk. Og det er aktivitetene som skaper verdiene i bedriftene, ikke dokumentene og eposten. "Hannover" presenteres forøvrig utførlig på IBM i Oslo den 9. mars.

Så til Ahlert Hysings siste påstand om at Statoil har kastet ut Notes. Som epostklient, ja. Men som Hysing selv skriver: "Lotus er så mye mer..". La oss holde oss til fakta, herr redaktør, og unngå ukvalifisert synsing i fremtiden.

Vennlig hilsen

Arne Sigurd Rognan NielsenNB! Artikkelforfatteren er til daglig ansatt i IBM Software Group. Forfatteren presiserer at denne artikkelen kun reflekterer forfatterens personlige synspunkter og gjenspeiler nødvendigvis ikke IBM's eller IBM-ledelsens synspunkter, posisjoner, strategier eller meninger.

Les kommentaren til Ahlert Hysing: Lotus uten liv?