Ut med Intel Inside

Verdens størst prosesserprodusent kaster logoen og relanserer et nytt image rett over nyttår.

I over 20 år har Intel oppmodet forbrukere å lete etter det som er inni en pc, nemlig prosessoren. "Intel inside" har vært selskapets merkebygning og kundeopplæring for alle produkter, skriver IDGs nyhetstjeneste.

 

Intels logo har vært enda lenger i bruk. For 37 år siden laget Sillicon Valley-pionerere Robert Noyce og Gordon Moore "intel" med små bokstaver i en font som etterligner et håndskrift.

 

Nå gravlegger Intel både logo og slagord, og erstatter dem med en ny imago, som selskapet vil offentliggjøre 3. januar.

 

- Vi legger opp til at vår markedsføring er tilpasset vår platformstrategi, sier Bill Calder i Intel.

 

Endret fokus

 

Ifølge Intels forklaring har "Intel Inside" fungert bra så lenge selskapets hovedmål var mikroprosessorer som Pentium i pc-er. Men i den senere tid har Intel kommet med Centrino for bærbare, som gir muligheter å surfe på nettet med Wifi. Intels nyeste prosjekt er en underholdnings pc, Viiv, som sammen med Windows Media Center Edition skal erobre stuene verden over. For både Centrino og Viiv er "intel inside" feil markedsføring.

 

Intels nye slagord blir "Leap ahead". Ordene skal markere hva Intel har gjort for fremgangen i datateknologien, og hvordan selskapet fortsatt skal være fremst i utviklingen.

 

Logo- og slagordendringen har ligget i lufta for noen år. Særlig etter Intels restrukturering denne våren har selskapet jobbet med et nytt image for å dekke alle selskapets aktiviteter.

 

- Intel Inside har vært en fantastisk kampanje for å gjøre forbrukerne oppmerksom på vår eksistens. Begrepet ”innside” vil ikke forsvinne helt. Pc-er vil ha en merking som ”Intel Pentium M Inside”, sier Calder.