Ut med røykere inn med surfere

Ut med røykere inn med surfere

Umoe Catering har i snart to år tilbudt gratis ip-soner i flere av sine restauranter. Med røykerommene avviklet bygger de ut flere.
-- Før var La Baguette på Sentralstasjonen utstyrt med røykerom. Skulle folk bruke det, kjøpte de seg en kaffe og en baguette. Da røykeloven ble innført, mistet vi omsetning. For å få opp salget igjen, tilbyr vi nå folk gratis tilgang til internett. Trådløst i hele kaféen eller med kabel i veggkontakt. Om folk besøker oss på grunn av kaffen eller nettverket er i grunnen ett fett så lenge de kjøper kaffe, ikke sant?

Henry Karlsen, som er it-direktør i Umoe Catering, er sikker på at han har forretningsmodellen for ip-soner inne. Firmaet selger ikke tellerskritt eller skrapekort, men mat og drikke. Men servitører er vel ikke it-personale, og kafédisken neppe noen helpdesk?

-- Nettopp. Her kommer brukere med all verdens innstillinger av ip-adresser, proxy-servere og epost-servere. Selv kyndige it-folk får plunder, så vi har tatt i bruk systemer fra Nomadix, som egentlig lager løsninger for hotspots med betaling. Når du går på nettet her, blir du "pakket inn" av et virtuelt skall. Så kan du sende epost uten å gjøre noen endringer i oppsettet ditt, hevder Karlsen.

Rett på nett

Som sagt, så gjort. Jeg trekker frem pc-en og slår den på. Knytter meg til det åpne nettverket -- selvsagt har jeg brannmur; det er ikke mer beskyttelse her enn i veggen hjemme. Sjekker epost-innstillingene. De peker mot servere på jobben, internettleverandøren og et par andre.

Så sender jeg et par testmailer til Karlsen. Før jeg får sjekket om noe henger, eller ikke fungerer, plinger maskinen hans. Posten er kommet. "The magic of software", ville Bill Gates ha kalt det. Men her satt jeg med maskinen slik jeg bruker den hjemme. Og alt virket som hjemme. Eller på jobben. Testet det også.

-- OK. Jeg ser det virker. Men hvor mange brukere har du, og tjener dere penger på dette?

-- Vi teller ikke antall pålogginger. Vi teller penger i kassa på kaféen. Kunder trekker kunder, og med røykerne ute ser vi gjerne at internettbrukerne overtar. Han der, for eksempel, sier Karlsen og nikker mot en mann som setter seg ned og slår opp sin bærbare.

-- Og dette er dagen vi åpner nettet her. Uten å annonsere, legger han til

Lønnsomt

Karlsen forteller at de har hatt noen tellinger på enkelte Peppes Pizza-restauranter, og at de viser at ip-sonene er voldsomt lønnsomme. Ip-sonene gjør at det ikke er lett å få plass til lunsj på pizza-restaurantene på Aker Brygge eller i Nydalen.

Men på Gardermoen er det ikke trådløst internett som gjør susen for Peppes.

-- Folk er der ikke lenge nok. Da flyene begynte å gå i rute mistet vi omsetning. Men så sluttet de å servere mat i flyene, og det merker vi, sier Karlsen. Og ser fornøyd ut.