Illustrasjonsfoto

KODEFAG: 146 ungdomsskoler vil tilby datateknikk og programmering som valgfag i nytt pilotprosjekt. (Illustrasjonsfoto)

Nå får kidsa kode på skolen

Programmering innføres som valgfag i 146 ungdomsskoler til høsten i nytt pilotprosjekt.

It-miljøet i Norge har ønsket seg dette lenge, og nå er det endelig på plass som pilotprosjekt. Koding blir tilbud som valgfag i 149 ungdomsskoler rundt om i hele landet. Forsøket er en del av regjeringens realfagsstrategi.

Det tre-årige prosjektet skal i første omgang gå fra skoleåret 2016/2017 til 2018/2019. Skoler i 74 kommuner samt ni friskoler har søkt om deltakelse i forsøket. 149 skoler i 53 kommuner, samt syv friskoler har fått innvilget søknad.

- Programmering blir en stadig viktigere ferdighet, og vi legger nå til rette for at flere kan lære å kode allerede på ungdomsskolen, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen i en pressemelding.

Datateknikk og programmering

I det nye valgfaget vil elevene lære om hvordan datamaskiner og programmer fungerer, og de skal få opplæring i programmeringsspråk. Det skal bli en praktisk tilnærming til faget, og elevene vil blant annet programmere egne roboter, utvikle småprogrammer og kode animasjon.

- Å lære å kode gir elevene nye metoder for problemløsning, og muligheter til å jobbe kreativt. Å ta koding, spillprogrammering og 3D-design inn i skolen kan gjøre fagene mer relevante og motiverende, forklarer Røe Isaksen.

Senter for Ikt i utdanningen har utviklet et nettbasert kurs i programmering for lærerne på skolene som deltar i prosjektet, og skolene som deltar får økonomisk støtte til gjennomføring. Skoleeiere får 75.000 kroner pluss 25.000 kroner per skole når det er mer enn én skole som deltar.

- Vi kan bistå

Simen Sommerfeldt i Lær Kidsa Koding er glad for at koding får en egen plass på timeplanen. Likevel etterspør han tiltak i lærerutdanningen som kan møte kravene til programmering som valgfag.

- Det er mange flinke lærere og en fin utvikling rundt omkring, men på det systematiske nivået ligger Norge håpløst i bakkant. Det er nå 15 andre land i Europa, som på et eller annet nivå har tatt programmering inn i læreplanene. Det har skjedd i perioden vi har drevet med Lær Kidsa Koding!, skriver Sommerfeldt til Computerworld.

Han mener videre at etterslepet som skapes av mangel på teknologifokus i lærerutdanningen kombinert med en vag læreplan gjør at skolene blir avhengig av lokal kompetanse. Her kan Lær Kidsa Kode bistå. Selv om tiltaket driver skolene i riktig retning, er bevegelsen samtidig usikker på om det er godt nok.

- Vi er selvfølgelig begeistret for enhver fremgang på veien til å få innført programmering som en naturlig del av skolehverdagen til alle norske barn. Spørsmålet er om vi går fort nok frem, spør Sommerfeldt.

Listen over skoler som får koding som valgfag til høsten kan lastes ned fra Regjeringen.no (PDF)