Utenlandsk satsing gir Telenor godt resultat

Utenlandsk satsing gir Telenor godt resultat

Antall mobilabonnement økte med 8,2 millioner til 82,7 millioner i fjerde kvartal. Resultatet for den norske telegiganten ble syv milliarder kroner i 2005.

Telenors driftsinntekter økte i 2005 med 13,8 prosent sammenlignet med 2004 til 68,9 milliarder kroner. Resultat etter skatt og minoritetsinteresser økte med 14,1 prosent sammenlignet med 2004 til 7,0 milliarder kroner, skriver selskapet i en pressemelding.

Resultatet er litt svakere enn forventet.

I fjerde kvartal 2005 økte driftsinntektene med 25,5 prosent sammenlignet med samme periode i fjor til 19,5 milliarder kroner. EBITDA-marginen før andre inntekter og kostnader økte i fjerde kvartal til 35,1 prosent.

- I tillegg til sterk vekst i driftsinntektene og styrket EBITDA-margin er det tre viktige hendelser som peker seg ut fra fjerde kvartal 2005. Dette ble nok et kvartal med rekordhøy vekst i antall mobilabonnement i Telenors virksomheter, og ved utgangen av kvartalet hadde vi hele 82,7 millioner abonnement i de selskapene vi har eierandel i, sier konsernsjef Jon Fredrik Baksaas i Telenor, i pressemeldingen.
 
Mobilvirksomhetene

Flere av mobilvirksomhetene hadde rekordhøy vekst i fjerde kvartal og samtlige opprettholdt sine markedsposisjoner. Antall mobilabonnement i selskaper hvor Telenor har eierandeler økte i fjerde kvartal 2005 med 8,2 millioner til 82,7 millioner.

Totalt antall mobilabonnement i konsoliderte virksomheter økte med 14,3 millioner til 42,2 millioner ved utgangen av fjerde kvartal 2005. DTAC i Thailand ble konsolidert i løpet av perioden, mens Vodafone Sweden konsolideres fra januar 2006.
 
Estimert markedsandel i Norge var 56 prosent målt i antall mobilabonnement ved utgangen av fjerde kvartal 2005. Dette er på nivå med utgangen av tredje kvartal 2005.

Kyivstar i Ukraina og GrameenPhone i Bangladesh leverte nok en gang rekordsterk vekst i fjerde kvartal. Sonofon i Danmark fortsatte i fjerde kvartal fremgangen fra perioden før. Ved utgangen av fjerde kvartal hadde Telenor Pakistan 1,9 millioner abonnement, og en estimert markedsandel på ni prosent. Også øvrige mobilvirksomheter har hatt god kundevekst i fjerde kvartal.

Mer bredbånd

I Fixed Norge fortsatte trenden fra tidligere perioder, med en økning i antall xDSL- og bredbåndstelefoniabonnement, og en reduksjon i antall PSTN-/ISDN-abonnement.

Totale driftsinntekter i Fixed Norge ble i fjerde kvartal 2005 redusert med 3,8 prosent sammenlignet med fjerde kvartal 2004, til 4.186 millioner kroner.

Som en konsekvens av inntektsutviklingen i fastlinjevirksomheten i Norge vil Telenor fortsette arbeidet med kostnadsreduksjoner og forbedringer i hele virksomheten. Som tidligere kommunisert er målet å redusere kostnadsbasen i Fixed med 1,5 milliarder kroner med full effekt fra 2007, i forhold til 2004.
 
I løpet av kvartalet økte antall xDSL-abonnement i Norge med 31.000 til 475.000. Telenors estimerte markedsandel for xDSL var 58 prosent ved utgangen av fjerde kvartal 2005, mot 59 prosent ved utgangen av tredje kvartal 2005. Telenor er markedsleder i Skandinavia innen bredbånd, med totalt 940.000 abonnenter ved utgangen av fjerde kvartal 2005.
 
Broadcast

Driftsinntektene i Broadcast økte med syv prosent i fjerde kvartal 2005 i forhold til fjerde kvartal 2004, til 1.466 millioner kroner. Ved utgangen av fjerde kvartal 2005 hadde Broadcast 906.000 parabolabonnenter, 681.000 kabel-TV-abonnenter, og 73.000 Internett-abonnenter på kabel-TV.

Les også: Protestene kan ødelegge for Telenor i Asia
Satte Telenor-butikk i brann
- Ny logo må presse frem endringer i Telenor