Utsetter smb-fremstøt

Bortfallet av investeringavgiften skulle være startskuddet for en omkamp om salg av økonomisystem (erp) til små og mellomstore bedrifter i Norge. Oracle rakk ikke avspark.

Den særnorske investeringsavgiften har vært en innebygget beskyttelsesmekanisme i det norske markedet for økonomisystemer (erp),for små- og mellomstore bedrifter (smb).

Visma, Agresso, Navision og Mamut har lenge regjert grunnen, men større aktører vil inn på smb-markedet i Norge. 99,5 prosent av norsk næringsliv består av smb, det vil si bedrifter med opptil 100 ansatte. Disse bedriftene omsetter for til sammen 1.200 milliarder kroner og sysselsetter 900.000 personer, så det er et ikke ubetydelig marked det er snakk om.

It-giganten Microsoft har sikret seg fotfeste i smb-markedet gjennom oppkjøp av Great Plains og Navision.

-- Virksomhetene Great Plains og Navision er skilt ut som en egen divisjon i Microsoft Business Solution, og tar seg av vår satsing på erp-systemer i det norske smb-markedet, sier informasjonsjef Kristin Innvær Wåle i Microsoft Norge.

-- Vil Microsoft lansere sin nettbaserte b-Central her til lands?

-- Den er foreløpig bare lansert i USA, og ikke aktuell i Norge, sier Wåle.

Tregere tilpasning

Oracle ønsker å kapre andeler med sin nettbaserte "Small E-business Suite".

Oracles markedssjef, Harald Løvvik, opplyste til Computerworld i mars i år at selskapet ville rulle ut sitt internettbaserte økonomisystem i hele Norden, så snart investeringsavgiften i Norge var fjernet.

Nå opplyser markedssjefen at lanseringen av Oracles "Small E-business Suite" er utsatt.

-- En av årsakene til at vi ikke haster av gårde med dette, er at vi har lykkes så bra med vår store E-business Suite også i markedet for mellomstore bedrifter i Norge, hevder Løvvik.

-- Er det snakk om å utsette eller å kutte ut lanseringen i Norge?

-- Det er absolutt ikke snakk om å skrinlegge planene. Det har imidlertid tatt noe lengre tid å tilpasse produktet de ulike økonomiene i det europeiske markedet, sier Løvvik.

-- Når kommer "Small E-business Suite" på det norske markedet?

-- Sannsynligvis i løpet av 12 til 18 måneder, sier Løvvik.

Venter konkurranse

1. oktober blir ikke den magiske datoen for en ny markedskamp, men Løvvik forventer at det kommer flere konkurrenter på det norske markedet fremover.

-- Nå når investeringsavgiften endelig er borte, blir entry-barrierene mindre. Det blir nok flere som vil gjøre sine hoser grønne i dette markedet i fremtiden, spår han.

Administrerende direktør Eilert Hanoa i selskapet Mamut, er forberedt på å få stadig nye utfordrere på smb-markedet.

-- Vi tar all konkurranse på alvor, både fra eksisterende og potensielle konkurrenter, sier Hanoa.

60.000 brukere benytter, ifølge Mamuts hjemmesider, daglig en av selskapets løsninger for bedriftsmarkedet.

-- Man må ha en genuin interesse for smb-bedriftene for å få til gode nok løsninger for dette segmentet når det gjelder pris, ytelse, brukervennlighet og oppfølging.

-- Planlegger Mamut å utvikle et rent nettbasert erp-system?

-- Vi fokuserer primært på løsninger som gir brukeren en best mulig brukeropplevelse, og slik den teknologiske plattformen er nå, tror vi at det er en kombinasjon av web-tjenester og windows-applikasjoner som er optimalt, sier Hanoa.