Advarer mot rask Iphone-utvikling

Advarer mot rask Iphone-utvikling

En dårlig applikasjon kan volde mye skade, mener Jonas Feiring.

- For å tisse i bassenget: Du trenger sansynligvis ikke en Iphone-applikasjon.

Slik begynte Jonas Feiring i Scandinavian Design Group sitt foredrag under konferansen Iphone i Norge tirsdag.

Konferansen ble arrangert av Shortcut og IKT-Norge, og er den første av sitt slag her til lands. Det som var planlagt som en liten konferanse for rundt 40 deltagere, ble plutselig et arrangement på Oslo Kongressenter med 220 påmeldte og folk på venteliste.

- Det vitner om at det er på høy tid at vi gjør noe slikt, forteller Torgeir Waterhouse i IKT-Norge til Computerworld.

- Iphone representerer den store fremtidige bærebjelken i det digitale samfunnet.

Som et ekteskap

Men selv om det å utvikle Iphone-applikasjoner er hett som aldri før, er det ikke alle som er ubetinget begeistret.

Feiring, som dristet seg til å tisse i bassenget, oppfordret de fremmøtte til å ikke "belive the hype". Selv har han vært med på å utvikle 1881 sin Iphone-applikasjon, men det var ikke gjort på 1-2-3. Først hadde de på plass en nett-applikasjon, altså en nettside tilpasset Iphone. Sakte men sikkert fikk en egen Iphone-applikasjon nok funksjoner til livets rett, og ikke før da kom den ut på App Store.

- Det kan være skadelig å gi ut en applikasjon man ikke har tenkt nok over, sier Feiring, som mener de fleste heller kan klare seg med en nett-applikasjon.

På konferansen ble det blant annet vist til Coop, som har en kundeavis-applikasjon ute. Tilsynelatende bidrar ikke denne applikasjonen til stort mer enn sure kommentarer og dårlige brukeranmeldelser. Med andre ord: En skadet merkevare.

- Den må kunne gjøre noe unikt, da får man noe tilbake for invisteringen. Om ikke: Drit i det. Det blir litt som å gifte seg. Det holder ikke med den første romansen. Man må være "in it for the long run".

Levetiden for en applikasjon er ofte kort. Les videre på neste side!