Chrome i evig beta

Chrome i evig beta

Google vil publisere betaversjoner av sin nettleser i det uendelige. Det vil gi raskere utvikling, mener Google.

Det amerikanske teknologiselskapet Google vil ha sin nettleser Chrome i en "never ending" betatest. Målet er å få kontinuerlig tilbakemelding fra leserne.

For en måned siden strippet Google betastempelet fra Chrome. Men i går kunngjorde selskapet at det vil jobbes med en ny modell, hvor brukerne selv kan velge versjon.

I stedet for å ha én versjon av nettleseren som blir oppdatert med ujevne mellomrom, vil Google ha tre parallelle Chrome-versjoner som befinner seg i ulike utviklingsstadier.

Chrome-kanaler

Endringen ble rett før helgen annonsert av på bloggen til Mark Larson, en av selskapets teknologisjefer. Google bruker ordet "kanal", i stedet for versjon, for å beskrive de ulike faser i oppdateringer i Chrome

- Disse kanalene er i grunn en aldri avsluttet betatesting og en kontinuerlig tilbakemelding som hjelper oss å utvikle nye ideer i solide funksjoner, skriver Larson.

Stabil og ny

De tre kanaler går under navnene stabil, beta og utviklerversjon (Stable, Beta og Developer Preview).

Den stabile versjonen innebærer at nettleserens funksjoner er ferdig utviklet og bunnsolide. Det er denne kanelen som blir standard i Google.

Beta har funksjoner som Google anser som pålitelig nok for testing. Denne kanalen oppdateres hver måned. Funksjonene er stabile, men ikke så ferdigpusset som man forventer i en definitiv versjon.

Utviklingskanalen kan ifølge Larson være ganske ustabil på noen områder. Den innebærer nye funksjoner som kan trenge manuell konfigurering for å slå dem på.

Brukere som ønsker seg de ustabile versjonene kan laste ned et liten program som hjelper dem å følge oppdateringene. Med Google Chrome Channel Changer 2.0 kan man altså velge mellom tre versjoner.

Vil slå de andre

Chrome har fortsatt en ganske liten markedsandel, men Larson brukte anledningen for å markere at Google har planer å gå i strupen til Firefox og Microsofts Internet Explorer.

LES OGSÅ:

- Vi ønsker færre funksjoner flere ganger i året, i stedet for at man en gang i året får mastodont-oppdateringer spekket med nye funksjoner (Major Dot-Oh Release Jam-Packed With Features). Og nettopp fordi vi velger å ta det underveis kan vi være kjappere ute med nye funksjoner enn med slike kalenderfaste oppdateringer, skriver Larson.

Både Mozilla, selskapet bak Firefox, og Microsoft tviholder på engangsoppdateringer etter gammelt oppskrift. Firefox, for eksempel, jobber seg gjennom en stor oppdatering fra 3.0 til 3.1.

Den siste Chrome-versjonen heter 2.0.156.1. Chrome har etter de siste målingene rundt én prosent av markedet for nettlesere.

Les mer om Googles nye kanaler her.