Fikser Fronter fortløpende

Skole-plattformen Fronter skal ikke lenger bare oppdateres én gang i året.

Publisert Sist oppdatert

Fronter, best kjent for e-læringsplattformen med samme navn som brukes i skoler og universitet over hele verden, er i ferd med å implementere «Continuous Delivery» i sine interne prosesser.

Målet er å forbedre produktet ved å levere programvare- og oppdatering fortløpende, helt ut til kunde og sluttbruker. Det er altså snakk om hyppig release- og oppdateringssyklus, ikke for å levere programvare så ofte som mulig, men for å raskt og tidlig identifisere og løse problemer som dukker opp.

- Tiden med årlige lanseringer er over. Vi ønsker ikke å lansere nye versjoner hvert kvartal eller en gang i måneden, men fortløpende, sier Nils Olav Sundteigen, daglig leder i Fronter.

Seks måneder til omstilling

Det er mye som skal organiseres og planlegges før målet om kontinuerlige oppdateringer er på plass i interne prosesser og rutiner, og det er ikke alltid like opplagt hva som må til for å lykkes med implementeringen.

Derfor har Fronter hentet inn bistand fra konsulentselskapet Iterate, til hjelp på hele linjen, fra versjonskontroll til organisering, bruk av ressurser og teambygging.

- Det er jo mye fasilitering, alt fra det rent tekniske til en helt ny måte å tenke på, sier Simen Fure Jørgensen, daglig leder i Iterate.

Han mener det er et veldig bra faglig mål for en organisasjon som Fronter å levere raskere. Men for å nå målet kreves endringer i organisasjon, kultur, tenkemåte og teknologi.

- Vi ønsker jo at det skal bli en livslang tenkemåte, som kan ligge i bunnen og hjelpe oss å stadig bli bedre. Det er gøy og faglig interessant, og jeg tror slike grep kan gjøre ingeniørene stoltere over å levere et bra produkt, legger han til.

Utviklingsdirektør i Fronter, Geir Wiksén, nikker i enighet. Det er tanken.

- Hva kan vi gjøre for at produktet blir bedre enn det var i går? Det er en stor del av jobben, det med kultur- og tankeendring, sier Wiksén.

Wiksèn forteller at Fronter har sprint på to uker, og slipper releaser ganske ofte. Men de er allerede i gang med daglige patcher og bug-fikser.

- Vi er nå i uke tre av arbeidet, og vi har mange av verktøyene på plass allerede, forteller han.

Tverrfaglig team

Fronter har opprettet en tverrfaglig gruppe som har fått mandat til å gjennomføre endringer som er nødvendige for å komme dit selskapet ønsker å være når det gjelder hyppige oppdateringer.

Teamet består av åtte medlemmer fra Fronter, og en konsulent fra Iterate.

- Det vi ser som den største endringer umiddelbart er kryssfunksjonen i teamene. Slik det er i dag sitter folk på forskjellige steder, og noe av de første vi gjør er å sørge for at de som skal levere sammen også sitter sammen, sier Wiksén.

Det er heller ikke slik at alle er like glade for endringer i prosess og rutiner, og selv om det har vært lite motstand for endringene som implementeres i forhold til den nye utviklings- og leveringsmetoden, antar Wiksèn at det vil komme noen innsigelser.

- Det er jo en endring, og man møter jo alltid litt motstand. Men vi er klare på at dette er noe vi vil gjennomføre, og forventer jo ikke at alt skal gå helt smertefritt. Det gjør dessuten saken litt enklere at prosjektet er trygt forankret fra toppledelsen, påpeker Wiksén.

- Vi tar en pragmatisk tilnærming, og ser hva som virker og hva som er gunstig. Resultatet blir garantert noe som er unikt for Fronter, avslutter Jørgensen.