Kaller Microsoft arrogante

Kaller Microsoft arrogante

Nekter å betale for å melde bugs, mens Microsoft lover det er gratis.

- Microsoft har ikke noe system for å melde inn bugs, mener Kjell Skjeldestad.

Han er førsteamanuensis ved Høgskulen i Sogn og Fjordane, og har undervist it i over 25 år.

Opp gjennom disse årene har det dukket opp flere feil i blant annet Office-programvare. Feil som Skjeldestad gjerne vil melde fra om.

- Blant annet fungerer det ikke å gruppere objekter i Word 2007. Jeg har ringt Microsoft. Der spør de etter lisensnummeret, slår opp i en tabell, og forteller meg hvor mye det vil koste, forteller Skjeldestad, som også ble bedt om å oppgi faktureringsopplysninger.

- Da sier jeg at det er i så fall jeg som skal ha betaling, for jeg vil jo hjelpe Microsoft.

Telefon eller epost

Skjeldestad mener med andre ord at han må betale for å melde fra om feil til Microsoft. Og det vil han naturlig nok ikke.

Microsoft på sin side, mener Skjeldestad har misforstått.

Kommunikasjonsdirektør Geir Harald Aase i Microsoft Norge forteller at det er to måter å rapportere feil til Microsoft for privatkunder. Enten via kundestøtte, som er et gratis telefonnummer, eller via epost på norge@microsoft.com.

- Noen ganger kan rapportene tas direkte på kundservice, ved at de registrerer den og sender den videre, forteller Aase.

Garanterer at gratis

Vi ringer kundeservice for å teste.

- Hei, Ole Petter Stokke som ringer. Jeg vil gjerne vite hvordan jeg går frem for å rapportere en programfeil?

- Ja. Da må du nok ringe teknisk support eller sende en epost, så sendes det videre, er svaret vi får.

Teknisk support koster penger, i motsetning til kundeservice. Du blir bedt om å oppgi bankkortnummer, om du ikke har ringt dem før, på starten av samtalen.

Men Aase benekter at det koster penger å ringe om du faktisk har en feil å melde fra om. Betalingsinformasjonen blir registrert for å gjøre deg til en kunde, men ikke nødvendigvis benyttet, ifølge Aase.

- Kan du garantere at det er gratis å rapportere fra om feil til Microsoft?

- Ja. Om du mener noe ved programvaren gjør at du ikke kan bruke den på en spesiell måte, kan du ringe oss gratis, lover Aase.

Men Skjeldstad er fortsatt ikke fornøyd, les videre på neste side!