Ojda, jeg glemte visst noe!

Ojda, jeg glemte visst noe!

KRONIKK: På to punkter innen systemutvikling bør vi bli langt bedre.

De to punktene er: Når vi spesifiserer bestillingen og når vi skal forsikre oss om at vi har fått det vi har bestilt. Det er komplette og testbare krav som driver programkvaliteten opp.

70 prosent av alle feil i programmer sniker seg inn, ikke fordi utviklerne gjør en dårlig jobb, men på grunn av upresise eller manglende krav. Omtrent 60 prosent av dem blir ikke avslørt før godkjenningsprøven, anslår National Institute of Standards and Technology i USA. Da blir det dyrt!

Det er nemlig slik at hvis en feil eller mangel blir oppdaget mens kravene blir spesifisert, koster det 150 dollar å rette den. Den samme feilen koster det dobbelte hvis den blir oppdaget og rettet mens konstruksjon pågår, og fem ganger så mye hvis prosjektet allerede er kommet i utviklingsfasen. Hvis feilen ikke blir rettet før godkjenningsprøve, blir kostnaden 7.000 dollar, og hvis det skjer etter produksjonssetting, blir kostnaden doblet igjen, sier forskerne Boehm og Basili i en klassisk studie. (Tallene er ment for illustrasjon.)

Merarbeid

Årsaken er åpenbar: Mye arbeid må gjøres om. Jo senere feilen eller mangelen blir oppdaget, desto mer må gjøres om. Dessuten - hvis krav blir feilaktig stilt eller mangler, skaper dette endeløse diskusjoner mellom dem som har bestilt og dem som skal levere: Hvem er det som ikke har gjort jobben sin her?

Feilaktige krav kan grupperes i to – de som ikke er der eller ikke skulle vært der, og de som er feiltolket eller ikke er komplette. I fagspråket kalles den første "error of omission", det vil si at krav blir oversett, og den andre "error of commission", det vil si dårlig kommunikasjon om hva bestilleren egentlig ville ha.

Hva kan vi lære av dette, da dere? Les videre på neste side!