Slipper studenter løs på kundene

Itverket satt sommerjobb-studentene på «nice-to-have»-prosjekter for kundene. Resultatet er stadig flere søkere.

Publisert Sist oppdatert

For tredje år på rad har Itverket gjennomført sommerprosjekter med NTNU-studenter for sine kunder.

I år har seks it-studenter brukt seks uker av ferien i dyp konsentrasjon og kodet drømmeprosjekter for kundene IF og Patentstyret.

Opprykk og rekruttering

Itverkets sommerprosjekt har flere mål. Det første, og mest opplagte, er jo å øke synligheten blant aktuelle kandidater blant it-studentene ved NTNU. Kampen om de beste utviklerne er stor i Norge, og det skader ikke å skille seg litt ut.

Sommerprosjektet sørger for at studenter kjenner igjen selskapet, og introduserer dermed Itverket for sultne studenter på jakt etter en god og interessant arbeidsplass. Selvsagt får Itverket også testet kandidatene for å se om de duger.

De har ikke blitt skuffet enda, sier de selv.

Verver stjernene

- I fjor hadde vi 20 søkere, og i år var det 80. Det tyder på at ordet sprer seg om at Itverket har kule sommerprosjekter, sier Tom Henrik Rogstad, daglig leder i Itverket.

Av fjorårets seks sommerstudenter er to blitt ansatt i selskapet, og fire av årets kandidater har også fått tilbud om fast jobb. Fordelene er jo at Itverket kan teste både kunnskap og sosiale ferdigheter ved å gjennomføre et prosjekt fra start til slutt ute hos kundene.

Resultatet er at stadig flere kjenner igjen selskapet, og det blir lettere å trekke til seg nye kodestjerner.

- Det betaler seg. Vi merker en stor forskjell i hvor godt folk kjenner oss. Nå har alle hørt om Itverket, sier Tjalve Aarflot, prosjektleder i Itverket.

Aarflot er en av to prosjektledere som har ledet årets sommerstudenter, og for ham er sommerprosjektet en unik mulighet til å lære nye ting.

Prosjektet fungerer nemlig også som en praktisk øvelse for eksisterende medarbeidere som får en mulighet til å prøve seg i nye roller, som team- og prosjektledere.

- Det er klart det handler også litt om karriereveien innen Itverket. De som rykker opp til å bli seniorer, de skal jo kunne lede. Og dette er bedre erfaring enn å gå igjennom en masse kurs, mener Rogstad.

Henning Anderssen, som har hatt ansvaret for sommerprosjektet rettet mot Patentstyret, nikker i enighet med Rogstad.

- Det har vært en veldig god erfaring for min del, og jeg har også lært mye. Å ha ansvar for et team for første gang? Det var en veldig god opplevelse som jeg lærte veldig mye av, sier Anderssen.

Drømmeprosjektet

Fordelene og ideen bak sommerprosjektet er som nevnt mange, og også kundene nyter godt av initiativet.

- Sommerprosjektet gir kunden en mulighet til å få gjennomført en drømmeprosjekt som man kanskje ikke prioriterer ellers. Da blir de fornøyde, og vi får veldig gode tilbakemeldinger. Kundene setter stor pris på sommerprosjektene, sier Aarflot.

I tillegg er det en god mulighet for å bedre relasjoner til eksisterende kunder, og få litt blest til å hente inn nye. Spesielt moro er det når resultatet blir bra og alle er fornøyde.

- Vi er jo et lite it-selskap, og det er fint å være proaktive og kunne gi det lille ekstra. Å levere godt på et slikt prosjekt, det er helt nødvendig, sier Rogstad.

I år kjørte Itverket to prosjekter, ett for IF og ett for Patentstyret. Begge prosjektene har hatt som mål å gjøre hverdagen litt lettere for de ansatte i selskapene ved å gjennomføre et «nice-to-have»-prosjekt som man ellers ikke ville prioritert like høyt.

Hos IF var det et behov for å visualisere og forenkle forsikringsløsninger. Det kunne være vanskelig for de ansatte å finne informasjonen de trengte, forteller sommerprosjektleder Aarflot.

- Vi brukte det eksisterende systemet hos IF, og hentet ut informasjon for å lage en webløsning som skulle være enkel for alle å bruke, sier Aarflot.

Når det gjelder prosjekt nummer to, for Patentstyret, gjaldt det å finne på en løsning eller portal for statistikk. Patentstyret får en del henvendelser, og har til nå vært nødt til å trekke ut tall manuelt fra regneark.

- Da blir det ofte unøyaktig og tidkrevende. De ønsket seg en løsning som viser de mest grunnleggende tallene som for eksempel hvilke fylker som står for de fleste patentsøknadene, og sortere fordelt på bransjer og slikt, forteller Anderssen.

Begge prosjektene endte med solide og ferdige produkter som er blitt tatt i bruk hos kundene, noe Itverket ser på som en flott fjær i hatten.

- Vi lærer mye og leverer stadig bedre og bedre. Det var også et høyere nivå på prosjektene i år, sier Rogstad.

- Det gjør jo også at kunden fristes til å gjøre mer, og de vil gjøre det igjen. I år har for eksempel IF vært med oss hele veien for å finne ut hvordan vi gjennomfører slike prosjekter, legger han til.

Planlegger neste sommer

Planleggingen for neste års drømmeprosjekt er allerede i gang, og om ett par uker skal Itverket ta turen til Trondheim for å kjøre intervjuer til både faste stillinger og sommerjobb for neste sommer under It-dagene på NTNU.

Et ønske om å øke fra to til tre sommerprosjekter neste år er også noe Itverket tygger litt på.

- Det kan hende vi utvider med enda ett prosjekt, og tar på oss tre kunder. Men vi er jo bare rundt 30 ansatte, og det krever ressurser å kjøre tre prosjekter, påpeker Rogstad.

Selskapet har jo ingen egen HR-avdeling, så alle bistår på en eller annen måte, for eksempel i intervju- og planleggingsfasene.

- Det tar jo mye tid, men det betaler seg. Sommerprosjektene er en viktig del av synligheten på NTNU, og vi merker etter hvert en stor forskjell i hvor godt folk kjenner oss. Nå har alle hørt om Itverket, sier Aarflot.

It-dagene arrangeres på NTNU 25. og 26. september i år, og Rogstad anbefaler studenter som er interessert i sommerprosjekt og Itverket til å benytte sjansen, og ta kontakt.

- Uansett om studentene velger Itverket eller ei, så kan de komme og bli kjent med oss, avslutter Rogstad.