Superoffice må til utlandet for å teste
Norske utviklere vil ikke teste. Sri Lanka ble redningen for selskapet.
Det er nå tre måneder siden Superoffice 7 ble lansert.
Crm-løsningen er helnorsk, men skulle Superoffice kun brukt norske utviklere ville ikke versjon 7 sett dagens lys riktig ennå, ifølge selskapet selv.
Mangler fagfolk
Superoffice sliter nemlig å skaffe riktig arbeidskraft. Spesielt testere skal være en mangelvare her til lands. Derfor har det norske selskapet hentet inn arbeidskraft fra Sri Lanka; ett av Gartners favorittland.
- Det enkleste ville jo kanskje være å ha produktutviklere og testere i samme lokale i Norge, men tilgang på høyt kvalifiserte programvaretestere er meget begrenset her hjemme, forteller Guttorm Nielsen, utviklingssjef i Superoffice, i en pressemelding.
I nærmest snurte formuleringer forteller Superoffice hvordan "testing av verdensledende programvare" blir oppfattet som "en fantastisk karrieremulighet" i Sri Lanka, men ikke i Norge.
Samtidig understreker Nielsen til Computerworld at selskapet har fem testere i Norge som utgjør kjernen i testavdelingen.
Også økonomisk
- For Superoffice har offshoring blitt en så sentral del av vår produktutvikling at tanken på å skulle avslutte det er vanskelig å forestille seg, forteller Jan Petter Hagberg i Superoffice, som er ansvarlig for offshoringen.
Superoffice innrømmer samtidig at det ikke bare er mangelen på fagfolk som er grunnen til offshoringen. Også pengene har hatt sitt å si.
- Ved å offshore testingen kan vi maksimere våre ressurser på det mest sentrale, forteller Nielsen.
- Det er økonomisk mer gunstig. Ved å bruke en etablert offshoringspartner sparer man tid og kostnader til blant annet personelladministrasjon.