Dell-suksess med Ubuntu

Dell-suksess med Ubuntu

I USA er Linux en stor suksess for Dell. Nå selges den fra Latin-Amerika til Kina, men ifølge Dell er nordmenn ikke interessert.

For ett år siden startet Dell salget av pc-er med Ubuntu Linux som operativsystem. Det har blitt en suksess, mener flere representanter i selskapet. Nå har Dell startet med salg av Ubuntu-pc-er i en rekke europeiske land, og i mars fant Linux-pc-ene veien til selskapets nettbutikker i Latin-Amerika og Kina.

Men i Norge er Dells nettsider skremmende tomme for Ubuntu. Bortsett fra noen bedriftsløsninger med Red Hat Enterprise selger Dell Norge ingen pc-er med Linux forhåndsinstallert.

- Det er hyggelig at det går bra i USA, men vi må forholde oss til det norske markedet, sier markedssjef Hans Seime til Computerworld.

LES OGSÅ: Ingen vil ha Linux-pc

Suksess

Linux og forbruker-pc-er er fremdeles en betent ekteskap. For noen uker siden kunngjorde den amerikanske supermarkedkjeden Wal Mart at de slutter med salg av Linux-baserte pc-er i butikkens hyller. Butikkgiganten oppgir mangel på interesse som grunn for å stoppe Linux-prosjektet, men vil fortsette salget på sine nettsider.

Ifølge flere talsmenn for Dell er selskapet imidlertid svært fornøyd med brukernes reaksjon på Linux-pc-er. Dell kaller salget av Ubuntu-pc-ene en stor suksess, og er overrasket at det går såpass bra uten at produktene er markedsført.

- Vi fortsetter med å utvide tilbudet med nye modeller og nye konfigurasjoner, sier Anne Camden ifølge Computerworlds internasjonale nyhetstjeneste.

Camden sier imidlertid ikke noe om de konkrete salgstallene, som aldri har for vane å oppgi.

Tidlig

Dell var tidlig ut med sitt Linux-samarbeid, allerede i 1999 installerte selskapet Red Hat Linux på sine servere. Senere forsøkte Dell å selge bærbare med Red Hat, men mislyktes med det.

For ett år siden startet så Dell med Ubuntu på både bærbare og stasjonære pc-er, og dette har blitt en stor suksess, mener også den Linux-ansvarlige i selskapet, Matt Domsch.

- Hadde det ikke vært en suksess, ville dette blitt stoppet, sier han.

Ubuntu-pc-en var et resultat av Dells offisielle leserblogg, Ideastorm, hvor leserne ble oppfordret til å komme med innspill. Over 100 000 kunder ønsket seg Linux-baserte pc-er. Det som overrasker Dell mest, er at selskapet hittil ikke har har markedsført sine Ubuntu-pc-er. Kundene som har kjøpt pc-ene har selv funnet veien til selskapets websider for å kjøpe pc-ene.

- Det er mulig vi starter en kampanje, men egentlig ønsker vi at det ikke er så viktig for kundene hvilket operativsystem de bruker, mener markedssjef Russ Ray.

Ikke i Norge

Suksessen i USA og i andre land frister ikke Dell Norge til å satse på Ubuntu.

- Nei, vi selger den ikke, og har heller ikke konkrete planer med det første, sier Seime.

- Men er suksessen i USA ikke en god anledning å starte med dette i Norge?

- Vi må forholde oss til det norske markedet, det er her vi selger våre produkter. Vi noen utvalgte modeller som kan være pre-installert med Linux for våre bedriftskunder, men utover det har vi ikke noe konkret å komme med, sier Seime.

- Hva må til for at Norge - eller Sverige og Danmark, som heller ikke selger dette - også innfører Ubuntu-pc-er?

- Nei, si det. Det er klart at vi hører på våre kunder, og hvis vi får tydelig tilbakemelding om at dette er et ønske, vil vi gjøre det, sier Seime.

Les om:

Utvikling