- Dette er realfag i praksis

Ungdomsskoleelever fra hele landet har deltatt i den store spillprogrammerings-konkurransen Koducup. Denne uka gikk finalen av stabelen. Se vinnerbidragene!

Publisert Sist oppdatert

I løpet av høsten 2012 og våren 2013 har elever ved ungdomsskoler rundt om i Norge programmert spill i skoletiden, i mange forskjellige fag inkludert matematikk, historie og norsk.

Til arbeidet bruker elevene det gratis utviklingsverktøyet Kodu fra Microsoft, som er lett tilgjengelig og bruker enkle grafiske kommandoer for å programmere logikk i spillene.

Se bildeserie:

Koducup-finalen 2013

De beste elev-utviklede spillene er plukket ut til å delta i Koducup, en nasjonalkommunal konkurranse i spillutvikling arrangert av tankesmia Pedsmia i samarbeid med Microsoft Norge og Kongsberg kommune.

Computerworld var med da den store finalen gikk av stabelen i Microsoft sine lokaler på Lysaker i Oslo onsdag 12. juni.

Oscar i spillprogrammering

Finalen, som er arrangert i samarbeid med Pedsmia, Microsoft Partners in Learning og Kongsberg kommune, er lagt opp som en oscar-utdeling, komplett med rød løper, fotovegg, jury, gullfargede konvelutter og gjeve pokaler og premier.

Det er fire kategorier:

  • Kodunarr: tildeles spillet med best historie, beste handling og interaksjon.
  • Kodunerd: tildeles spillet med beste kode og avansert funksjonalitet.
  • Kodubuilder: tildeles spillet med beste utforming, konsept og design.
  • Kodumaster: selveste gromprisen og vandrepokal tildeles spillet med den høyeste totalscoren.

Alle de fire vinnerene får en pokal og blir invitert til spillstudiet Snowcastle Games hvor de skal få se hvordan profesjonell spillutvikling foregår.

I tillegg får vinnerene av Kodunarr, Kodubuilder og Kodunerd et klassesett Xbox-kontrollere mens hovedpremien er klassesettet og en Xbox 360.

PEDSMIA: Primus motor for Koducup i Norge, lærerne Øystein Imsen og Bjørn Erga. Sammen driver de Pedsmia, tankesmie for progressiv pedagogikk. Foto: Kenneth Christensen

Se bildeserie:

Koducup-finalen 2013

Juryen består av kjente navn i bransjen - Torgeir Waterhouse fra IKT Norge, Jørund Høie Skaug fra IKT Senteret, Petri Wilhelmsen fra Microsoft Norge og Erik Hoftun fra Snowcastle.

Hoftun er imponert over spillene elevene har utviklet.

- Jeg er imponert. Ikke minst over alt arbeidet. Det er tidkrevende arbeid, fra det kunstreriske til det logiske, sier Hoftun.

Han har også lenge vært opptatt av læring i spill, og det var ikke vanskelig å takke stille opp til juryinvitasjon og omvisning i studiet for finalistene.

- Jeg tror spillbasert læring har en fremtid, og jeg tror på spillbaserte læringsmekanismer, påpeker han.

Å lære av spill

Bak konkurransen ligger tanken om at dataspill kan brukes til læring, og er et medium som kan overlappe en rekke fag som for eksempel matematikk, norsk og historie.

Spillprogrammering med Kodu-verktøyet gjennomføres gjerne i det nye valgfaget Teknologi i praksis, og er en del av den store satsningen på bruk av teknologi og digitale verktøy i skolen.

- Alle de nye mulighetene som ligger i teknologien må alle elever i norsk skole få mulighet til å lære seg, ellers får vi noen kommer utenfor. Dette er kompetanse vi må ha, sier Elisabeth Aspaker, stortingsrepresentant for Høyre.

Hun er selv ungdomsskolelærer av yrke, og mener det er veldig viktig å trekke inn fordelene teknologi kan tilby i klasserommet. For eksempel kan spill bidra til å øke motivasjon, samtidig som elevene lærer.

- Jeg tror vi bare er i starten, og den kreativiteten og motivasjonen elevene får er gull verdt for å styrke realfagene, og få elevene med, sier Aspaker.

Jurymedlem og en kjent tilhenger av spill og programmering i skolen, Torgeir Waterhouse, direktør i IKT Norge, sier Koducup-finalen er begynnelsen på noe stort.

- Dette er fremtiden, og nå er den faktisk her. Dette er realfag i praksis, slik det burde være, sier Waterhouse.

- I opplæringsloven står det noe kult, nemlig at opplæringen skal åpne dører for verden og fremtiden, og skape engasjement og kreativitet. Er det noe vi har sett her i dag, så er det nettopp det, fortsetter han.

Det er læring på en ny og god måte, og dette vil det bli mer av, mener Waterhouse. Under avslutningstalen på arrangementet deler han noen tanker om det han har sett, og er begeistret for mulighetene i fremtiden.

- Det som kommer senere, det vil komme fra det dere har gjort i dag. Dere har all grunn til å være stolte, og dere har vært veldig flinke.

Da finalen er over, kommenterer Ivar Berg fra Microsoft Norge at han synes finalen var veldig fin, og at han håper finalen blir enda større neste år.

Se bildeserie:

Koducup-finalen 2013

Kodu Kodu er et gratis visuelt utviklingsmiljø beregnet for bruk av barn og unge. Det er enkelt å utvikle egne spill for Windows og Xbox, og Kodu egner seg til å lære kreativitet, problemløsning og historiefortelling i tillegg til programmering.

Pedsmia Pedsmia er en kunstfaglig og progressiv tenketank. Målet er å utvikle og aktualisere dataspill og spillprogrammering som skapende aktiviteter for læring.

Arrangerer Kodu-cup i samarbeid med Microsoft Norge, hvor elever i flere kommuner konkurrerer om å lage det beste dataspillet i verktøyet Kodu.