Dyrt pc-ekteskap

Dyrt pc-ekteskap

Med en uferdig versjon av Vista har Microsoft allerede ertet på seg boikott fra forbrukere. Nå må selskapet revurdere ekteskapet med pc-leverandørene.

Det nye operativsystemet til Microsoft har ikke hatt en heldig start. Det tok for eksempel hele seks år før Vista kom på banen. Sannsynligvis burde Microsoft tatt seg enda bedre tid. Det var imidlertid ekteskapet med pc-produsentene som gjorde at Microsoft i fjor valgte å lansere.

I forrige uke oppfordret det nederlandske forbrukerrådet, Consumentbond, sine medlemmer til å boikotte Windows Vista. Organisasjonen tok denne beslutningen på bakgrunn av et skredd av klager på operativsystemet, og et arrogant og lite hjelpsom Microsoft.

Siden Vista ble lansert for forbrukermarkedet i februar har det haglet med klager. Da Consumentenbond tok temperaturen fikk de inn 5 200 klager i løpet av seks uker. Hele 52 prosent av klagerne hadde fått problemer med programvare som ikke lenger virket. For 48 prosent sluttet tilleggsutstyr å fungere. Andre rapporterte at pc-ene ikke ville starte, ble veldig trege eller hang seg opp.

LES OGSÅ: Sinte nederlendere boikotter Vista

Consumentbond oppfordret Microsoft til å gi alle nederlandske forbrukerne en gratis nedgraderings-cd til Windows XP. Men i Microsofts strategi har bare store bedrifter rett til nedgradering, ikke forbrukere.

I sommer slapp Microsoft likevel en XP-cd for misfornøyde kunder, men forbrukerne må betale ekstra for denne tjenesten. Ikke bra, mente Consumentbond, som ga Microsoft en siste sjanse til å tilby kunder som ønsket det en gratis nedgraderings-cd.

Boikott

Det hjalp ikke og da så Consumentenbond rødt og oppfordret til boikott. Kjøpere av pc-er bør gå for en Vista-fri pc, var konklusjonen.

Også i Norge er langt fra alle fornøyde. På Computerworlds debattforum klager flere lesere. En av dem skriver: "Vista er per oktober 2007 fortsatt umodent, punktum. Om maskinen er ny eller gammel har ikke noe med dette å gjøre. At Vista er fullt av bugs og at mange drivere og applikasjoner ennå ikke har fått tid til å sette seg, gjør ikke saken bedre. Per i dag har jeg ingen reservasjoner mot å påstå at XP er et bedre alternativ for de fleste."

Det ser ut til at Microsoft har blitt et offer for ekteskapet selskapet har inngått med pc-leverandørene. Nesten alle ny pc-er leveres med et operativsystem fra Microsoft forhåndsinstallert. Microsoft selger 95 prosent av sine operativsystemer gjennom denne kanalen.

Til gjengjeld må Microsoft oppgradere sine operativsystemer jevnlig med nye funksjoner. Pc-er som er tre-fire år gamle takler ikke nye operativsystemer. Dermed tvinger Microsoft forbrukerne til å kjøpe nye pc-er. Slik tjener begge parter godt på samarbeidet.

Press

Men ekteskapet er under press. Det tok Microsoft seks år å lansere Vista. Til tross for den usedvanlig lange utviklingstiden var Microsoft ikke ferdig i fjor. Men pc-leverandørene ønsket mer salg og ville ikke vente til neste julesesong. Microsoft ga seg og lanserte et produkt mange mener ikke burde ha sett butikkhyllene. Microsoft er kort sagt i klemma mellom sine forretningspartnere og sine kunder.

Boikotten i Nederland viser problemene Microsoft kan vente seg når de ikke gir forbrukerne mer valgfrihet. Selv Microsoft har ikke råd til så mange misfornøyde kunder, særlig ikke med pusten av Linux i nakken.

Utvikling