En middels by full av Oracle

En middels by full av Oracle

På forrige ukes Openworld-messe samlet 45.000 fagfolk seg om Exa.

SAN FRANCISCO: - Big data karakteriseres av de fire V-er; volum, velocity, variasjon og verdi, sier Andy Mendelsohn, konserndirektør for lagring i Oracle.

For alt med årets Openworld er stort. 45.000 fagfolk fra 143 land fordeler seg på Oracles egen teknologi og på den åpne i Javaone som foregår parallelt. Av disse er det 236 norske, delvis kunder, delvis partnere. De blir nærmest borte og har derfor funnet seg et stamsted for å møtes, en irsk pub.

- Vi har 380.000 kunder, sier Jeff Henley, styreformann i Oracle.

I løpet av fem dager legger deltagerne igjen 100 millioner dollar i San Francisco.

Mer enn hundre salgssteder rabatterer derfor sitt tilbud for å friste deltagerne. Ikke rart at San Franciscos borgermester holdt tale hvor han understreket San Francisco som USAs grønneste by med en oppfordring til å sortere avfall.

Selv om det er hundrevis av faglige sesjoner med store og små nyheter og et enormt utstillerområde, har folket tid til å slappe av. Etter at det er slutt for dagen er det mulighet for litt å bite i og noe å drikke.

Maskiner

Oracle leverer programvare, men alle toppdirektørene prater bare om maskinvare, en dramatisk endring fra få år tilbake. Etter oppkjøpet av Sun er det bare snakk om store tall.

- Vi tilbyr ekstrem ytelse til en lav kostnad. Kundene kan ta sine applikasjoner og database og kjøre dem på våre maskiner, bare mye raskere. Trengs det mer ytelse er det bare å hekte på en ekstra maskin, sier Larry Ellison, administrerende direktør i Oracle.

All programvare går mye raskere, fra to til 35 ganger ifølge data hos kunder som har prøvd Oracles produkter. Det skyldes reduserte datamengder, avansert maskinvare i kombinasjon med programvare og parallellitet.

- Larry Ellison krever ti-gangeren, enten ti ganger bedre ytelse eller ti ganger mer verdi, sier John Fowler, konserndirektør for datamaskiner i Oracle.

For nå er det Exa som er stikkordet. Exa er stikkord for en million terabyte med data, for de store volumene med data som legges igjen på sosiale nettsteder, på videobruk, på kontinuerlig overvåkning av hendelser eller pasienter og strømming fra nettet av data av alle slag.

Verdi

Spesialmaskinene som starter med Exa i navnet er det som skaper et lydhørt publikum. Disse maskinene bidrar til interesse for hva de kan gjøre med hensyn til Oracles programvare.

- Nå selger vi nye funksjoner til programvaren som en funksjon av maskinene, sier Tore Bjelland, administrerende direktør i Oracle Norge.

Exadata og Exalogic er lansert tidligere. Nå er Exalytics introdusert. Den skal kjøre avansert statistisk analyse for å finne ny innsikt i eksempelvis folks uttalelser på sosiale media. Oracle er opptatt av Facebook og Twitter.

- Når du bruker Exalytics gjetter den hva du leter etter. Skriver du 36S kommer tv-ene til Sony. Når du har skrevet 36Sa, får du umiddelbart Samsungs tv-er, forklarer Larry Ellison.

Til det kreves programvare for håndtering av enorme data (Big Data). Oracle har derfor lansert sin strategi for å komme dit, men når all programvaren kan leveres er usikkert, sannsynligvis en gang til neste år. Ett stikkord er Hadoop, et annet er programmeringsspråket R, et tredje er en base som ikke benytter relasjoner.

Database kjøres i minnet til Exalytics på grunn av teknologi fra Times Ten. I tillegg kjøres den multidimensjonale databasen Essbase for forretningsanalyse.

Totalt kreves det tre maskiner; Ecalytics, Exalogic og arkivet for de enorme data "Storage Appliance".

Utvikling