Finn.no lagrer bruksmønsteret ditt

Finn.no lagrer bruksmønsteret ditt

Nye Finn gir deg relevante annonser og lagrer søk uten at du er innlogget.

I dag ble en ny utgave av Finn.no lansert. Portalen skal bli flinkere på å foreslå rett reklame for brukeren. Ambisjonen har ifølge produktsjef Eivind Throndsen vært å lage en ryddigere og mer funksjonell side.

– Den største forandringen er at forsiden har blitt personalisert, skreddersydd til hver enkelt bruker. Hvis du titter etter boliger i et bestemt område, eller i noen gater for den saks skyld, vil maskinen din huske dette. Du får automatisk tips om nye boliger som passer til dine behov, uten å måtte logge inn med brukernavn og passord, sier Throndsen.

Og dette virker. Etter at Computerworld søker på boliger til salgs, først i området St. Hanshaugen og deretter i Grünerløkka-området, dukker det opp en ny annonsefane på høyre spalte, der boliger i områder som Fredensborg og Bislett kommer til syne.

– Jo mer man bruker Finn, jo flere nye funksjoner dukker opp. En del av innholdet er avhengig av at man har vært i aktivitet på siden og sett på annonser, sier Throndsen.

- Du sier forandringene er gjort for «å tilfredsstille brukeren», men det handler vel også litt om å tilfredsstille annonsører?

- Vi er jo en markedsplass, og der har håper vi de som bruker Finn til søk og de som bruker Finn til salg skal treffe hverandre effektivt. Med funksjonen «Finn foreslår» hjelpes de med interesse for noe å finne annonser de selv kanskje ikke ville funnet så lett. I tillegg har vi merkevareannonser. Vi håper å få til et bra kompromiss mellom begge brukernes interesser, sier Throndsen.

Lagres i serverminnet

Rent teknisk benytter systemet seg av en teknologi kalt memcache. Det betyr at dataene lagres hos Finn og ikke for eksempel i en nettleser-cookie hos bruker.

- Hvordan kan dere lagre disse dataene og samtidig ivareta hensynet til personvern?

- Vi har et sikret driftsmiljø, og alt lagres i minnet og ikke på disk, slik at det forsvinner for eksempel ved omstart av server. Vi har ingen planer om å lage noen database over brukermønster, det som er interessant for oss er at brukeropplevelsen er god, sier Throndsen.

- I tillegg er systemet laget slik at mekanismen kan slås av. Så hvis du ikke ønsker funksjonen og slår den av, så glemmer vi alt du har gjort og unnlater å lagre nye ting. Vi ser dette er noe folk er opptatt av, og ønsker ikke tvinge funksjonen på noen.

Av andre funksjoner vil det nye systemet lagre siste søk, siste annonser du har klikket på, opptil fem egne søk (krever innlogging) og kjapp tilgang til statistikk og informasjon på inntil to objekter brukeren selv selger (krever også innlogging).

- Hvor lang tid har dette tatt å utvikle?

- Vi har jobbet med dette siden november i fjor, så vi har hatt et prosjektteam som har jobbet ganske intensivt noen måneder. Deretter har vi hatt beta-periode siden mars, sier Throndsen.

Les om:

Utvikling