Fra garasjebedrift til suksess-CMS

- Enkelt å få profitt fra åpen kildekode om en er tålmodig, sier gründeren.

Publisert Sist oppdatert

Gårsdagen var en travel dag for danske Niels Hartvig. Innholdshåndterings-portalen (CMS) han har laget, Umbraco, hadde femårsdag, og Hartvig forsøkte å få med så mange bursdagsselskaper i så mange land som mulig.

Deriblant var han innom den norske salgspartneren / webutviklingsselskapet Xeeds lokaler i Oslo for å fortelle litt om fortiden, en del om nåtiden og minimalt om fremtiden. Det siste først:

- «We haven’t seen nothing yet.» I 2005 var det umulig å se for seg at Umbraco skulle eksistere i 2010, og jeg aner ikke en gang hvor Umbraco vil befinne seg innen slutten av 2010, sier gründeren.

Skjebnen med andre toner

Hartvig var med på å bygge opp flere CMS-systemer fra 1998, og hadde få år senere egentlig lovet seg selv at han ikke skulle lage noe nytt CMS. Men skjebnen var ikke enig, og resultatet ble .Net-baserte Umbraco.

- Det var egentlig et uhell, sier han.

Men som seg hør og bør, man kan ha hell i uhell. Og det hadde Hartvig, som etter hvert kunne observere Umbraco gå fra et garasjeprosjekt til et CMS i åpen kildekode som brukes på over 85.000 nettsider i verden.

Gilette-modell

Han legger ikke skjul på at forretningsmodellen ikke akkurat er noen nyvinning. På starten av 1900-tallet ga Gilette ut barberhøvler og tok betalt for de utbyttbare bladene. Det gikk i pluss. Den dag i dag er det mange skriverleverandører som nærmest går i tap på sine printere, men som håver inn på blekk. Etter samme modell ble Umbraco i 2005 lansert som åpen kildekode.

- Umbraco lastes ned 1000 ganger daglig, og vi selger for eksempel kurs og sertifiseringer. Det er enkelt å få profitt fra en slik modell om en bare er tålmodig, sier Hartvig.

Les om flere suksessfaktorer på neste side!