Google kaster beta-lappene

Google kaster beta-lappene

Etter flere år i beta, kjører Google endelig applikasjonene uten støttehjul.

I går tok Google av støttehjulene på en del applikasjonstjenester selskapet tilbyr over nettet. Over svært lang tid har Gmail, Google Calender, Google Talk og Google Docs hatt beta-merkelappen på. Google Apps-suiten, som i hovedsak er rettet mot mindre bedrifter, ble lansert for to år siden og har vært i beta siden starten. Gmail har vært i beta enda lenger, faktisk fire år.

Produktdirektør Matt Glotzbach i Google Enterprise skrev i en blogg at mange brukere har stilt seg undrende til den superlange betaperioden, og konkludert med at tjenestene ikke ferdige nok for bedriftsmarkedet.

- Helt siden vi lanserte suiten Google Apps for to år siden, har tjenesten hatt en serviceavtale (SLA red. anm.) og brukerstøtte 24/7, og suiten har ikke bare møtt våre forventninger men også overgått forventningene til programvare uten beta-merket. Vi kjører vår forretning på Google Apps, det gjør også 1,75 millioner andre selskapet rundt i verden. Men vi kom til konklusjonen at beta-merkingen ikke passer større selskaper som ikke er særlig ivrige til å bruke programvare som høres ut som den fortsatt er i en prøveperiode, skriver Glotzbach.

Han la til at fra og med i går blir derfor beta-merkingen fjernet fra applikasjonene.

Hjelper lite

Analytiker Dan Olds hos amerikanske Gabriel Consulting Group sier til Computerworld i USA at fjerning av beta-merket vil kunne gjøre Google Apps noe mer populært i bedriftsmarkedet.

- Hvis det oppstår problemer, kan Google si; men det er jo beta, enten eksplisitt eller inplistitt. Men når nå applikasjonene er et fullverdig produkt, har de ikke samme unnskyldning lenger og vil bli målt etter en høyere standard, sier Olds.

Men beta eller ikke, Olds mener Google Apps blir målt etter en annen standard enn konkurrerende programvarepakker.

- Standarden er fortsatt ganske lav, og de fleste brukerne forventer ikke helt det samme nivået på gratis eller rimelig programvare som de gjør med mer kostbare fullversjoner som Microsoft Office. Jeg er ikke sikker på at dette grepet (fjerning av beta-merket red. anm.) vil gi de så mange flere brukere, men det kan likevel hende at de vinner noen personer som skyr beta-merkingen uansett, sier Olds.

Utvikling