Håper på smidig gjennomføring

Konferansen Smidig 2013 er rett rundt hjørnet. Computerworld har satt seg ned med fire av de 16 som står bak

Publisert Sist oppdatert

Smidig 2013, konferansen om utviklingsmetoden Smidig og relaterte metoder som Kanban og Lean, arrangeres den 5. og 6. november 2013 på Oslo Plaza. Årets konferanse er den syvende i rekken.

Se også:

Se bildene fra Smidig 2012

Den årlige konferansen arrangeres av og for fagmiljøet, og er helt avhengig av frivillig innsats for gjennomføring.

I år er det totalt 16 ildsjeler som har tatt på seg ansvaret slik at de omlag 400 deltakerne skal få kose seg med lyntaler, workshops, open space, foredrag og nettverksbygging og sosial kos to hele dager til ende.

Computerworld har satt seg ned og tatt en kaffe og pratet med fire av arrangørene - Silje Løvaas, utvikler i Steria, Ivar Østhus, utvikler i Finn.no, Karianne Leland, utvikler i Bouvet og Marit Andreassen, prosjektleder i Bekk.

Grupper og områder

Nytt for organiseringen av årets arrangement er at isteden for at alle er med på alt, slik det har vært gjort tidligere, så har de 16 fordelt seg ut i forskjellige grupper. I år er de frivillige organisert i grupper som markedsføring, web, filmgruppe og programgruppen.

Noen er med i flere grupper, og det er andre som igjen pusler med andre aspekter av arrangementet.

Det er også en sosial gruppe, men den er visst ikke skikkelig i gang enda. I tillegg er det en sponsorgruppe, med ett enkelt medlem. Men alle hjelper hverandre, og gruppegrensene er for all del ikke satt i stein.

- Vi møtes jo alle jevnlig, gjerne på kafé etter jobb. Det krever jo en del tid, og alt er på kveldstid. Men vi gjør det jo fordi vi synes det er gøy å gjøre noe som er inspirerende og som andre kan få nytte av, sier Andreassen.

- Målet i seg selv er jo å lage en knallbra konferanse, og vi vil jo at alle skal delta og bidra, forteller Østhus.

Blir større på tema

Noe av det viktigste med et slikt arrangement er å kapre de gode foredragsholderne. Arrangørene har bedt om innspill og ønsker, og kan fortelle at de har fått veldig mye og god tilbakemelding og forslag.

- Veldig mange navn ble nevnt, forteller Andreassen.

- Det var jo slik vi fikk med David Anderson. Mange ønsket ham, så det fikk vi til, legger Østhus til.

Ettersom konferansen i år tilfeldigvis krasjer med en annen i Hamburg, Tyskland, har dessuten skapt ett par problemer rundt keynotes og foredrag.

Naturlig nok ønsker mange å høre norske foredragsholdere fortelle om erfaring fra reelle norske prosjekter også, så arreangørene forsøker å dele inn programmet slik at alle målgruppene får noe de vil ha, fra utviklere til prosjektledere.

- Det er kommet inn masse forslag, så nå sitter vi og prøver å velge ut hvilke foredrag vi skal ha med. Vi godkjenner de åpenbare, og tar et avsluttende møte om resten, forklarer Andreassen.

Østhus legger til at alle forslagene og innspillene fra deltakerne dessuten er tilgjengelig på nett.

- Det er viktig for oss å kjøre en åpen prosess, presiserer han.

Åpenhet, transparens og samhandling er jo tross alt en trend i bransjen nå om dagen, og Smidig 2013 er langt i fra noe unntak. Web-gruppen har nemlig utviklet et nytt verktøy som skal gjøre det smidigere å samarbeide, både blant arrangørene selv, men også med publikum.

Konkurransen ble for lang

En av gruppene skal ta seg av markedsføring for konferansen. Gruppen på fire personer - Leland, Løvaas og to personer til - har prøvd nye metoder for å spre ordet.

- Vi har tenkt mye på hvordan vi skal bruke de forskjellige kanalene, og har prøvd oss med noe nytt, blant annet med en konkurranse, som gikk «rett i dass», forteller Leland lattermildt.

Konkurransen, som lovet med premie i form av en deilig middag på restaurant, viste seg nemlig å være litt for omfattende.

- Det var et åpent spørsmål, og mye å ta stilling til, forklarer Løvaas, og fortsetter: «vi spurte om hva folk hadde lyst til å høre om, hvilke erfaringer de hadde og ønsket».

Konkurranseteksten ble lagt ut på Twitter, men var for lang og måtte deles opp i to meldinger. Det fungerte ikke helt som ønsket.

- Neste gang blir det en lettere konkurranse. Men vinneren fikk jo middagen sin, så det var jo bra, legger Leland til.

Samarbeid og Twitter

Andre tiltak for å spre ordet var betalt plassering på Google og Facebook, men resultatet ble bare noen få klikk ekstra inn til nettstedet. Trafikken økte dessverre ikke noe særlig.

Det har fungert bedre med «vanlig» bruk av sosiale medier, som å legge ut lenker til artikler på nettsiden. Da kom klikkene lettere. Et annet grep som har fungert godt er samarbeid med andre grupper, for eksempel den svenske smidig-konferansen Agila. Det gir bedre resultater, for målgruppen er jo den samme, og comunitiet hjelper jo hverandre, slik det ofte er ellers i it-bransjen.

Arrangørene benyttet også sjansen med å henge opp plakater for Smidig 2013 i bodene til konferansens sponsorer under utviklingskonferansen Javazone tidligere i år, i tillegg til å dele ut visittkort med «Early Bird» informasjon, noe som fungerte godt.

Andre tiltak, som har vært diskutert, men ikke gjennomført, er å stille på en egen smidig «valgbod» i Spikersuppa i Oslo under valgkampen tidligere i år, og å sende opp ballonger med konferanseinformasjon.

- Vi har kommet på en del bra ting som vi kan ta videre til neste år, sier Løvaas.

Om det da blir sluppet fargerike ballonger og henges et stort banner på Steria-bygget i Oslo med teksten «For et smidigere Norge», gjenstår riktignok å se. Men det skal ikke skorte på ideene, i hvert fall.

Mer informasjon, inkludert program og påmelding, ligger ute på nettstedet 2013.smidig.no . Per 2. oktober var det 290 påmeldte (omtrent halvparten oppgir prosjektleder eller utvikler som sine roller), og det er fortsatt plasser igjen.

Konferansen finner sted i Oslo, på Oslo Plaza 5. - 6. november.