Hva skjedde med Rosing-vinnerne? Del 4

Hva skjedde med Rosing-vinnerne? Del 4

DEL 4: Fjerde del i serien om tidligere vinnere av Rosings kreativitetspris tar for seg vinnerne fra 2003 til og med 2007.

2003: Radionor

Cordis Radioeye fra Radionor stakk av med prisen i 2003. Juryen forsvarte avgjørelsen om å gi Rosing-prisen til trådløs brannmurteknologi slik:

Kreativitetsprisen går i 2003 til et produkt som vil kunne få bredt gjennomslag i et marked som forventes å vokse sterkt i årene som kommer. Produktet har et stort eksportpotensial og er etter juryens mening meget godt posisjonert i forhold til behov i forlengelsen av mobilrevolusjonen.

- Opplevelsen av å vinne var der og da en hyggelig erfaring på veien. Om det har gitt noen forretningsmessig virkning er vanskelig å si. Det er mulig noen har oppdaget oss på grunn av prisen, men det kan vi bare gjette på, sier direktør Rolf Olstad i Radionor.

Teknologien som la grunnlaget for prisen er veldig generisk, forklarer Olstad, og tar lang tid å utvikle. Samtidig kan den brukes i en rekke forskjellige markedsområder, som i militæret og innen telekom.

- Vi har en organisk vekst, med en viss stigning fra år til år. Vi er derfor optimistiske for fremtiden, sier Olstad.

Radionor har i dag ti ansatte, og omsatte for 11 millioner kroner i 2007.

2005: Cardiac

Dette året vant selskapet Cardiac for løsningen Imatis. Juryen sa:

Produktet vil på en revolusjonerende måte kunne gi oss den informasjonen vi har behov for til riktig tid og på riktig sted, nær sagt uavhengig av den presentasjonsenhet man ønsker å bruke. Så vidt vi vet har ingen på verdensbasis utnyttet informasjonsteknologi på denne måten til effektivisere driften av et sykehus. Produktet har etter juryens mening store internasjonale muligheter.

Like før jul fisjonerte Cardiac i to deler. Den ene skal satse utelukkende på industri, som olje, gass og papirindustri, mens den andre delen, som har fått navnet Imatis, fokusere 100 prosent på helsesektoren. Sistnevnte har 70 ansatte, og er mest kjent for å være underleverandør til Telenor i forbindelse med nye Ahus og St. Olavs Hospital.

FREMTIDENS SYKEHUS: Morten Andresen i Imatis mottok Rosing-prisen 2005. Selskapet satser stort i USA. (FOTO: Pål Dimmen)

- Det går bra med oss. Vi har nylig signert en stor samarbeidsavtale med Cisco, og vi ser stor fremgang på helsesiden, sier Imatis-sjef Morten Andresen.

Han forteller at selskapet tjener gode penger på helse i Norge, men at mye samtidig brukes på satsing internasjonalt. Andresen mener at Rosing-prisen helt klart har noe for seg.

- Spesielt i USA er det stort fokus på slike priser. Når de får høre at vi har vunnet it-Oscar blir de imponert, flirer han.

2006: Financecube

Financecube vant Rosing-prisen 2006 for sin programvare. Juryen sa følgende om vinneren:

Årets vinner av kreativitetsprisen har utviklet en ren Internettbasert applikasjon for et internasjonalt marked. Produktet er fremtidsrettet og både under utvikling av applikasjon, organisasjon og forretningsmodell har bedriften vist stor evne til nytenking. Organisasjonen er fordelt over flere land hvor aktuell organisasjonsdel har størst evne til å lykkes med sin oppgave. Produktet ventes å få utbredelse over hele verden og har allerede kunder i 6 land.

Administrerende direktør Lasse Meholm forteller at selskapet har brukt prisen for alt det er verdt:

- Prisen har ført til en del oppslag i Norge, og til og med i Financial Times. Vi har lagt sakene ut på nettet og brukt dem i vår markedsføring. Slike priser betyr nemlig mye i England og USA. De har aldri hørt om Rosing, men vi sier at det er en slags it-Oscar.

FERSKE VINNERE: Administrerende direktør Lasse Meholm i Financecube tok imot kreativitetsprisen 2006. (FOTO: Charles Williamsen)

Financecube gjør det bra i markedet. Selskapet hadde kunder i seks land da prisen ble mottatt. Nå er kunder fra ti land i avtaleboken, og omsetningen ligger på 3,5 millioner kroner. Tatt i betraktning at selskapet er relativt ferskt, er dette oppløftende tall, mener Meholm.

- Ideen var å bli en av de største aktørene i Europa innenfor vår nisje. Det kommer vi også til å bli hvis ting går etter planen, sier en offensiv Meholm.

2007: Nacre

Den foreløpig siste kreativitetsprisen gikk til selskapet Nacre for produktet Quietpro. Deres avanserte ørepropper kan bedre arbeidsforholdene i slitsomme miljøer.

- Det var hyggelig å vinne kreativitetsprisen i konkurranse med et sterkt kobbel av utfordringer. Vi har et produkt med avansert programvare, så det er bra at løsningen blir anerkjent, sier Eivind Bergsmyr.

Nacre har jobbet med teknologien siden 2005, men gjennombruddet kom ikke før i fjor. Selskapet har vunnet kontrakter i det amerikanske markedet, samtidig som antall ansatte har økt betydelig.

HEDER AV RØYS: Odd Kristian Pettersen i Nacre var stolt og overrasket over å motta Rosing-prisen fra statsråd Heidi Grande Røys i 2007. (FOTO: Ahlert Hysing)

- Planen fremover er å vokse i markedet vi er inne i. Nå har vi passert 30 000 enheter, og vil fortsette i stort tempo. Vi vil blant annet bli en av de store leverandørene til forsvarsindustrien, fortsetter Bergsmyr.

Nacre omsatte for ti millioner kroner i 2006. Det forventes et atskillig høyere tall når omsetningen for 2007 er klar.

LES OGSÅ: Hva skjedde med Rosing-vinnerne, del 1

LES OGSÅ: Hva skjedde med Rosing-vinnerne, del 2

LES OGSÅ: Hva skjedde med Rosing-vinnerne, del 3

Les om:

Utvikling