Hver tredje krone til skyen

Hver tredje krone til skyen

Gartner spår en lysende fremtid for programvare som en tjeneste.

I en ny rapport forteller Gartner at mange opplever store besparelser ved bruk av programvare som en tjeneste, eller "software as a service" (SAAS).

Ifølge analysebyrået sparer selskapene de har sett på alt fra 25 til 40 prosent ved å benytte seg av kunderelasjonshåndterings-programvare (Customer Relationship Management, CRM) som tjenester via internett, i stedet for å kjøpe programvaren på gammeldags måte.

Mye på grunn av dette, så spår Gartner nå at 30 prosent av midlene som går til slik CRM-programvare vil gå løsninger som er SAAS-basert.

- Det kommer til å bli spart masse penger på å gå over til SAAS, sier analytiker Michael Maoz i Gartner i en pressemelding.

Men det er en felle, mener Gartner: SAAS-løsningene er ofte mindre sofistikerte enn vanlig programvare, og kan bidra til flere problemer. Derfor ambefaler de at du bruker de sparte pengene på å styrke kontakten med leverandører og sluttbrukere.

Og ikke overraskende melder Gartner til slutt: Finanskrisen vil gjøre skybasert teknologi enda mer populært.

Les om:

Utvikling