- IOS viktigere enn Android

Skal du lage app i dag bør du prioritere Iphone og Ipad. Det mener norske utviklere.

Publisert Sist oppdatert

Googles mobile operativsystem Android har sett en enorm økning av antall brukere i det siste og er i ferd med å overta tronen fra Apples IOS når det gjelder antall brukere.

Men betyr det at du må se til Android, heller enn IOS, når du skal programmere en app?

Nei, mener den selvutnevnte «mobilteknologimisjonær», Hans-Petter Nygård-Hansen, som jobber i Geelmuyden-Kiese. I kronikken «5 grunner til å utvikle app for iOS før Android» skriver han på sin blogg Hanspetter.info om hvorfor man først og fremst skal se på IOS når man jobber med en ny app.

Han presiserer at analysen ikke bare baseres på egne tanker, men er «etter beste evne bygd på nasjonal og internasjonal innsikt».

Mange ulike modeller

Det er altså fem områder Apple står sterkere enn Googles Android, mener Nygård-Hansen. For det første har Iphone fortsatt størst kundebase og flest apps, selv om Android tar innpå.

Det er også billigere å utvikle i IOS enn i Android, mener Hansen. Det henger sammen med at Android har flere versjoner og mange ulike telefoner, sammenlignet med Apples Iphone. Dermed er det mer utvikling knyttet opp til en Android-app enn for en IOS-app.

Om det ikke er nok skal Apple ifølge flere undersøkelser ha en bedre markedsføringseffekt, samtidig som Iphone-brukere har større lommebok. Ifølge en rapport fra Newzoo i may 2012 bruker IOS-brukere hele fem ganger mer penger på apps enn Android-brukere – når det kommer til spill i denne sammenhengen.

- IOS er det beste stedet å starte

Og, sist men ikke minst er IOS-brukere er mer aktive på sin smarttelefon. I blogginnlegget skriver Nygård-Hansen:

«Ifølge Chitika som har målt Internett-aktiviteten i USA representerer Apple sitt operativsystem – iOS – nesten 70 prosent av nettaktiviteten fordelt på 45 prosent på iPad, 15 prosent på iPhone og rett under 10 prosent på iPod Touch. Til sammenligning stod Android-enhetene for kun 28 prosent av aktiviteten.

I Norge kan vi se av statistikken fra Statcounter at iOS er også mye større enn Android når det kommer til nettbruk, med respektive 52 prosent på iOS, mot 37 prosent på Android.»

For så å konkludere:

«Det er derimot ikke slik at det er riktig å ikke lansere en app til Android, men skal du som bedrift hensyn ta markedet, utviklingskostnader, inntjeningspotensiale og bruk, tyder alt på at iOS er det beste stedet å starte.»

Nesten provoserende

Flere utviklere Computerworld har vært i kontakt med er delvis enig med kronikken, men advarer mot å neglisjere Android. Øyvind Litlere, avdelingsleder i Bouvet, synes det er utenkelig å la være å programmere i Android. Tall fra apper vi har utviklet viser at over 30 prosent av nedlastingene er for Android, påpeker han.

- Å programmere bare til Iphone er nesten provoserende, sier han til Computerworld.

Ifølge Litlere er det flere grunner til å starte med IOS når man skal utvikle en ny app, men det er stort sett av praktiske grunner.

- En Apple-app må godkjennes før man kan distribuere den til brukere. Det tar minst en uke ekstra. Derfor er det best å begynne med Apple, der man helst vil lansere begge versjoner samtidig, sier han.

Og Apples strenge kontrollsystem medfører en annen grunn å starte der.

- Man ønsker gjerne at appene er helt like for Iphone og Android-telefoner. Derfor er det lurest å begynne med en app som godkjennes før den kopieres til Android. I omvendt rekkefølge risikerer man å måtte skrive om Android-appen på grunn av Apples kontroll.

Litlere er enig med punktene Nygård-Hansen fremmer, men mener det er ikke fornuftig å se vekk fra Android.

- Android-platformen er så stor at det nyter ikke å droppe Android, sier han.

Spesifikke behov og mål

Heller ikke Jon Fageraas, direktør kundeutvikling i Bekk Consulting, syns app-verdenen er så enkel som Nygård–Hansen fremstiller den.

- Det kan være mange gode grunner til å starte med IOS, men dette må uansett vurderes i forhold til type tjeneste og målgruppe.

Selskapet anbefaler å starte med en innsikts- og analysedel av prosjektet som blant annet danner grunnlag for hvilken utvikling- og lanseringsstrategi man bør velge. I denne delen av prosjektet benyttes tilgjengelig oppdaterte tall og statistikk, men vi vurderer dette alltid i forhold til kundens spesifikke behov og mål.

- Har man en stor andel Android-brukere i sin målgruppe vil det neppe være smart å utelukke disse fra starten, selv om det kan være fristende av andre årsaker som for eksempel kompleksiteten i det fragmenterte Android-markedet, sier Fageraas.

Ifølge Fageraas velger de store private og offentlige virksomhetene oftere å lansere for flere plattformer samtidig for å treffe størst mulig del av sine brukere.

- Jeg synes med andre ord at det ikke går an å lage et standardsvar på hva man bør velge, men at det må gjøres en smart vurdering av dette i hvert enkelt tilfelle, sier Fageraas.