Knalltall med sky, Xbox og Surface

Knalltall med sky, Xbox og Surface

Årets julehandel og nettskysatsing ga Microsoft gode resultater. Men Surface-salget har en sur bismak.

I motsetning til IBM som blødde så kraftig i maskinvareavdelingen at de likegodt amputerte bort en serveravdeling i forrige uke, går maskinvare bedre for Microsoft. De solgte blant annet 7,4 millioner Xbox-konsoller, opp fra 5,9 millioner samme kvartal året før.

Omsetningen i maskinvare og enhets-avdelingen steg med 68 prosent, der fire millioner var den nye Xbox One-konsollen som ble lansert i november. Surface-salget mer enn doblet seg fra første til andre kvartal (tredje og fjerde kvartal i 2014), både i salgsverdi og i antall enheter.

Over førti milliarder

Salget av spillkonsollen Xbox og pc-nettbrettene i Surface-familien bidrar til et nettoresultat på 40,28 milliarder kroner (6,56 milliarder USD) i siste kvartal i fjor. Kvartalet er det andre i regnskapsåret til Microsoft, der de feirer nyttår 30.juni. Oppgangen fra det samme kvartalet året før var på 1,1 milliarder kroner.

- Jeg er fornøyd med resultatet siden vi overgikk forventningene til vekst i omseting og beholdt kontrollen over driften og kostnadskontrollen, sa finansdirektør Amy Hood i Microsoft til analytikere under presentasjonen, ifølge nyhetstjenesten til Computerworld.

Omsetningen steg 14 prosent til 140,45 milliarder kroner (24,5 milliarder USD). I tillegg til maskinvareøkningen sier selskapet at de ogse ser økt etterspørsel etter nettskytjenester. Salget av Office 365 og Azure-tjenester mer doblet seg i kvartalet, opp 107 prosent.

Kvartalet ble da også avsluttet med en storlansering av nettskytilbudet "CloudOS", der egne datasentere og viktige partnere skal gi global tilgang og lokal ekspertise. I Norge var Telecomputing lanseringspartner.

Surface-vekst med bismak

Oppsvinget i Surface-salget er også en revansje med en bismak etter at Microsoft måtte avskrive nesten én milliard dollar på første generasjon Surface RT-nettbrett i fjor sommer. Tallene viser fortsatt at satsingen på Surface fortsatt ikke er et plussforetagende.

Salget på 5,49 milliarder kroner (893 millioner USD) i siste kvartal, opp fra 2,459 milliarder kvartalet før, ga selskapet et tap på 239 millioner kroner (39 millioner USD). Dette gjelder når alle kostnader med produksjon og markedsføring er regnet med.

Dette innebærer at selv om omsetningen går bra med hjelp av maskinvareavdelingen, sank marginene i avdelingen med 46 prosent.

Fall i lisenser hjemme

Lisensinntektene fallt med seks prosent til 33,2 milliarder kroner (5,4 milliarder USD). Tre prosent nedgang i salget av Windows-lisenser til partnere er en del av bildet, mens 12 prosent vekst i salget på lisenser til virksomheter ble nullet av samme tap i salg til forbrukere. Direkte forhandlersalg av Windows-lisenser sank med 69 prosent.

Direktesalget av Microsoft Office sank med 24 prosent, men mye av dette tas igjen gjennom salget av Office 365 via nettskyen.

Et lyspunkt for selskapet er at Windows Phone-omsetningen økte med 50 prosent.

Virksomhetslisensene er forøvrig fortsatt et vekstområde. I tillegg til dobling i nettsky, så steg SQL Server og System Center med tosifrete prosenttall og Windows i volumlisenser steg med 10 prosent.

Strategien til Ballmer

Microsoft-sjef på fallrepet Steve Ballmer sa til analytikere at strategien med å satse på enheter og tjenester var i ferd med å vise svært positive resultater. Holder dette helt inn, kan ettermælet etter Ballmer og hans 33 år i Microsoft får en frisk nymalt farge.

Det er fortsatt ingen antydning om hvem som får jobben etter Ballmer.

Dropper nettskypriser

Satsingen på nettsky vil fortsatt koste Redmond. Etter at nettskyinnovatør Amazon droppet prisene på nettskytjenester tidligere i måneden, varsler Microsoft at de følger. Dette innebærer at lagring i nettskyen levert av Microsoft vil bli opp til 50 prosent billigere .

Utvikling