Linpro med helpdesk for fri programvare

Linpro med helpdesk for fri programvare

Linpro etablerer supporttjenester for løsninger basert på Linux og annen fri programvare.

Linpro vil med dette tilby support for Linux og andre utvalgte løsninger basert på fri programvare. For Red Hat-løsninger skjer support i samarbeid med Red Hat. I tillegg til å tilby support for operativsystemet, vil Linpro tilby samme sett med tjenester for webserver, databaser og lignende.

- Jeg er meget fornøyd med at vi nå kan tilby en utvidet supporttjeneste. Linpro har tilbudt supporttjenester i flere avskygninger i mange år allerede. Etableringen av vår nye helpdesk med tilhørende apparat gjør at vi nå kan tilby et mye bredere spekter av tjenester enn tidligere, sier Trond Heier, daglig leder i Linpro, i en pressemelding.

LES OGSÅ: Danner Linux-konsern

Linpro tilbyr allerede driftsassistanse og supportavtaler med 8, 4 og 2 timers responstid innenfor kontortid eller 24/7. Linpro drifter bortimot halvparten av landets nettaviser, og noen av de største danske. Dette er erfaring som benyttes i utviklingen av de nye support-tjenestene.

- Den 20. mai annonserte vi at vi en sammenslåing med Red Pill. Når det nye konsernet er på plass i august, vil supporttilbudet utvides til å dekke et enda bredere spekter av produkter og løsninger, sier Heier.

Lokal, norsk support

Linpro er forhandler av supportavtaler for flere store distributører av fri programvare, heriblant Red Hat, MySQL og SuSE. Det skal Linpro fortsette med. På toppen av tilbudet fra disse aktørene skal det nå tilbys lokal, norsk support. Det gjør også at aktører som har flere ulike distribusjoner av Linux kan få et slags overbygg over supporttjenester, som gjør at de vil ha ett sted å henvende seg.

Linpros helpdesk vil foreløpig ha åpent fra 0800-1600 alle hverdager. Supportfunksjonen vil også omfatte support- og vedlikeholdsavtaler i etterkant av utviklings­oppdrag og skreddersøm utført av Linpros konsulenter.

- I en markedsundersøkelse gjennomført av Opinion for Linpro, IBM, NUUG og Friprog-senteret for et halvt år siden fikk vi bekreftet inntrykket vi hadde: Et av de viktigste hinderne mot mer omfattende bruk av fri programvare er begrenset tilgang på profesjonell support. Linpro har apparatet og kompetansen. Nå blir dette lettere tilgjengelig for kundene enn tidligere, avslutter Heier.

Utvikling