Mer sprut i DirectX 11

Mer sprut i DirectX 11

Microsoft har demonstrert programbiblioteket DirectX 11. Se hva som loves.

Til tross for at DirectX 10 enda ikke har fått den helt store brukermassen vil Microsoft slippe løs DirectX 11 i løpet av 2009.

Det loves det naturlig nok bedre grafikk og utvidet funksjonalitet samt også kompatibilitet med DX10-grafikkortkort.

Det nye programbiblioteket inneholder blant annet shader-funksjoner som gjør det mulig å dra fordel av regnekraften i grafikkortet i nytteapplikasjoner.

DirectX 11 skal ha bedre støtte for grafikkort med flere prosessorkjerner, samt at det skal bli enklere og raskere for utviklere å ta i bruk eksisterende teknikker.

Det introduseres også maskinvarestøtte for en teknologi ved navn tessellation, som bland annet skal gi mykere kanter på modeller når de studeres på nært hold. Spillopplevelsen skal kort sagt bli bedre enn noensinne.

Dette er Direct X

Samlenavn på en familie teknologier som gir utviklere av spill og multimediaprogrammer tilgang til samme ytelse som direkte maskinvareaksess til f.eks. grafikk- og lydkort gir, men uten å måtte programmere direkte til hvert enkelt spesifikke kort.

Utviklerne programmerer i stedet mot DirectX-APIet, og programmene vil deretter automatisk virke med alle kort som har DirectX-kompatible drivere.

DirectX består av flere ulike systemtillegg, bl.a. DirectDraw for 2D-grafikk, Direct3D for 3D-grafikk og DirectSound for direkte tilgang til lydkort.

Les mer i Mitt Dataleksikon

Samme leksa?

Spørsmålet blir om Microsoft kan stå inne for hva de lover. Vi hørte mye av det samme når DirectX 10 ble lansert i forbindelse med Windows Vista, og strengt tatt har vi ikke sett så mye av den fantastiske bildekvaliteten de varslet. Unntaket er spilltittler som Crysis, men dette spillet så også vanvittig pent ut under DirectX 9.

Ifølge Microsoft skal det nye biblioteket kunne kjøres på eksisterende DirectX 10-kort, som for eksempel Geforce 8- og Radeon HD 3000-serien. Om man da vil kunne utnytte all funksjonalitet, som nye shader-funksjoner og tesselation, er imidlertid ikke bekreftet.

I likhet med DirectX 10 vil DirectX11 kun støtte Windows Vista og kommende versjoner.

Les om:

Utvikling