Fornøyde ansatte er nøkkelen til suksess i Mesan. (Foto: Randi Ulleland Rø)

GLAD OG EFFEKTIV: Kundenærhet og ikke minst fornøyde ansatte er nøkkelen til suksess i Mesan. (Foto: Randi Ulleland Rø)

Mesan leverer vekst i 2015

Veksten er drevet av digitaliseringstrender og økning i markedet for små og mellomstore it-prosjekter.

Mesan, etablert i 2000 av en gruppe erfarne it-konsulenter, leverer vekst på 15,2 prosent i 2015. Det kundenære konsulentselskapet leverer systemutvikling til privat og offentlig sektor, og er godt fornøyd med resultatet.

Omsetningsveksten landet på 107,8 millioner kroner, og driftsresultat før avskrivninger ble 21,3 millioner kroner. Netto driftsinntekter, minus innkjøp fra underleverandører ble 103,8 millioner kroner, og resultat før skatt landet på 21 millioner kroner, en økning på 22,7 prosent mot 2014.

Dette er bare fortsettelsen på en god trend, mener administrerende direktør Gorm Hedløy i Mesan.

- En smidig og endringsvillig organisasjon, langsiktige partnerskap med kundene og faglig dyktige ansatte er vår suksessformel, sier Hedløy.

Kundenærhet og fornøyde ansatte

Selskapet har ved inngangen til 2016 en rekke prosjekter i gang. Blant annet digitaliseringsprosjekter for offentlig sektor, tjenester innen brukeropplevelse og mobile løsninger. Mesan har også rammeavtaler med flere offentlige virksomheter som Tolletaten, Kulturrådet og Forskningsrådet, samt prosjekter hos kunder som Møllergruppen, Postnord og NRK.

Nøkkelen til suksess er ifølge Hedløy kundenærhet og langsiktige kundeforhold.

- Vi har brukt mye tid i år på å snakke med kundene våre om hva de vil ha fra oss, og utfordret dem på løsningsvalg. Vi ser at langsiktige partnerskap med kundene våre er det som fungerer best for begge parter, forklarer han.

Denne oppskriften fortsetter fremover i 2016, og selskapet videreutvikler seg med ytterligere satsning på kunnskapsdeling mellom ansatte og en flat bonusmodell som insentiv til å bidra til vekst. Fokus vil fortsatt være på de to målgruppene ansatte og kunder.

- De beste ansatte vil være hos selskaper som spiller dem gode, der de får den nyeste kunnskapen og de mest spennende prosjektene, sier Hedløy, og utdyper:

- Vår erfaring er at fornøyde ansatte gir fornøyde kunder.

Utvikling