Nå utvikler Finn for fullt

Nå utvikler Finn for fullt

Med et 24-timers utviklingsmaraton feirer Finn.no nerdekulturen, og henter ideer fra egne rekker. De beste innovasjonene skal kåres i dag.

I Finn.nos lokaler i Oslo er det i dag intens aktivitet. Bedriften arrangerer hackathon for andre året på rad, der alle ansatte har mulighet til å få realisert sine ideer ved å utvikle funksjonalitet eller applikasjoner basert på Finn-data.

I små grupper sitter til sammen rundt 30 Finn-ansatte og jobber med sine ideer. I snart 24 sammenhengende timer har de holdt på, og klokken 10 skal det utropes en vinner som får prosjektet sitt realisert, samt en pengepremie på 35.000 kroner.

Feirer nerdekulturen

- Hele prosjektet er en måte å feire nerdekulturen på og dette er primært utviklernes dag, samtidig som vi styrker samholdet innad i bedriften. Hackathonet er åpent for alle ansatte, på tvers av avdelinger, sier testleder hos Finn, Vivek Sharma.

Sharma og Finns framsidearkitekt, Espen Dalløkken, er primus motor bak hackathonet.

- Det er nok først og fremst muligheten til å få ideen sin realisert som er motivasjonen til de som er med. Gode ideer finslipes, og folk som ikke har utviklerbakgrunn, men sitter på gode ideer, får en mulighet til å sette dem ut i livet. Det er bra for dem, og bra for Finn, sier Dalløkken.

Ved et av bordene sitter Gard Rimestad, Soveig Riddervold og Pedro Thormodsen, sammen med sjefen sjøl, Finns administrerende direktør Christian Printzell Halvorsen. De jobber med en løsning gjør at Finn kan integreres med Facebook Timeline.

- Hensikten er å gjøre Finn mer sosialt, slik at når man for eksempel har kjøpt en bil kan man legge ut det på Facebook automatisk, sier Rimestad.

Lager Iphone-app

- Samtidig må vi kunne bruke dette til noe fornuftig hos Finn også, sier Riddervold. Hun forteller at Finn vet hva folk selger, men ikke hva de kjøper, og at deres løsning kan være med å gi innblikk i denne typen informasjon.

I de andre gruppene jobbes det blant annet med en iPhone-app for å gå på visninger, en løsning som minner om Ad-Words hvor man kan kjøpe søkeord, og en slideshow-app for bilannonser.

Hvem som har den beste ideen blir opptil alle de andre Finn-ansatte å bedømme klokken 10. Da skal alle bidragene presenteres, og hvert bidrag får tre minutter på å selge inn sitt forslag og samtidig vise en fungerende demo, forteller Dalløkken.

- Alle de ansatte får utdelt mentometerknapper, der de kan stemme ”bra” eller ”35.000 kroner bra”, sier Dalløkken. I fjor var over 200 ansatte med og stemte på sin favoritt.

- Vi har ikke så god tid, så koden må kjøres og demoen må fungere i tre minutter, og funksjonaliteten må vises frem. Krasjer demoen, er det over og ut, sier Dalløkken.

Computerworld følger avstemningen og presenterer vinneren av hackathon-konkurransen i løpet av dagen.

Utvikling