- Notes hører hjemme på nittitallet

Store kunder forlater Lotus Notes på løpende bånd. Helge Skrivervik mener systemet er gammeldags. IBM hevder fremtidsutsiktene aldri har vært lysere.

Publisert Sist oppdatert

Flere av IBMs kunder har den siste tiden valgt vekk programvarekjempens kontorstøtteverktøy Lotus Notes til fordel for andre løsninger.

Steria, Elkem, Narvik kommune og Det svenske regjeringsapparatet er noen eksempler på Notes-brukere som nå er blant IBMs eks-Notes-kunder.

Les ukas It-sjef: Knut Petter Roland i Elkem dropper Notes, går for Office i skyen

Steria, som har 20.000 ansatte i 16 land, deriblant 650 i Norge, besluttet nylig å forlate Notes til fordel for Microsoft Office 365.

Ler av Notes

Kommunikasjonsdirektør i Steria, Anders Lindgren, sier til Computerworld at plattformbyttet egentlig dreier seg om de store landene, Frankrike, England og Tyskland, som frem til nå har brukt Notes.

- Her i Norge har Steria egentlig alltid brukt Microsofts kontorplattform. Norge er langt fremme når det gjelder teknologi, så det å bruke Notes i Norge, ja, he he, ler Lindgren og avstår fra å utdype nærmere.

Plattformbyttet betyr derfor ikke så veldig mye for Steria i Norge, annet enn at det vil lette selskapets kommunikasjon med de andre Steria-landene når de samles på én, nettskybasert løsning, forteller Lindgren.

Utgått på dato

It-ekspert og analytiker Helge Skrivervik i rådgivingsselskapet Mymayday.com mener Notes er utgått på dato.

- Programvaren hører til på nittitallet, og det gjelder for så vidt også mange av Microsofts løsninger, sier Skrivervik til Computerworld.

Han mener på prinsipiell basis og med blikk på dagens virkelighet at løsningene ligger i webbaserte verktøy, og at det ikke er hensiktsmessig å koble alle tjenestene alt for tett sammen, slik både IBM og Microsoft forsøker med sine kontorverktøy.

- Man blir mer innelåst om man velger en løsning med Notes eller Microsoft, mens for eksempel Google Apps er mer open-ended og er bygget på en arkitektur som tillater at ulike tjenester kan kobles sammen annerledes, sier Skrivervik.

- Fremtidsutsiktene for Notes har aldri vært lysere

Nordisk salgsdirektør for samhandlingsløsninger i IBM, Morten Meier, tilbakeviser blankt at Notes sitter fast i nittitallet og sier Notes-klienten er i kontinuerlig utvikling som tilpasses samhandling i nettskyen.

- Det er riktig at noen få har valgt vekk Notes, men vi har vunnet flere kunder enn vi har tapt. Ferske markedstall fra IDC viser at IBMs samhandlingsløsninger i fjerde kvartal i fjor var på sitt høyeste på hele 2000-tallet, med 33 prosent markedsandel, sier Meier.

- At Notes hører til på nittitallet er en svært lite opplyst påstand og uberettiget kritikk. Vi er i 2012, og ser hele tiden på hvordan vi kan utvikle nye og effektive skyløsninger, enten det gjelder webmøter, deling av skjermer, dokumentsamhandling i sanntid, eller integrere sosiale nettverksløsninger og utvikle samhandlingsløsninger som hjelper folk ut av innboksen, sier Meier.

Han mener Notes-klienten er et godt utgangspunkt som fullt ut kan integreres med andre skybaserte løsninger.

I Norge økte IBMs samhandlingsløsninger med 291 prosent i 2011 og selskapet leverte et resultat som var ”all-time-high”. Notes har et firesifret antall kunder i Norge, og fremtidsutsiktene har aldri vært lysere, ifølge Meier.

- Dette viser at IBM har løsninger som appellerer til det norske markedet og hvor IBM tar solide markedsandeler, anført av vår Social Business-portefølje innen smartere samhandling, avslutter Meier.