Programvareproblemer for Amazon

Programvareproblemer for Amazon

Programvaretrøbbel gjør det vanskelig for Amazon etter lynnedslaget.

Tor var ute med hammeren over Dublin i helga, og som resultat gikk både Microsoft og Amazons datasentre i området ned grunnet strømproblemer.

Amazon sliter fortsatt med å få ting på stell i sin Elastic Cloud, etter at det har oppstått problemer i programvaren til deres Elastic Block Storage (EBS).

Programvarefeilen gikk ut på at EBS-stillbildesystemet feilaktig trodde noen av blokkene ikke lenger var i bruk, og dermed slettett dem.

Adressert

Selskapet har adressert feilen for å forhindre den fra å skje igjen, samt deaktivert alle stillbilder som inneholder savnede blokker. Selskapet vil sende epost til berørte kunder så snart som de har en ny kopi av de respektive stillbildene tilgjengelig, som i neste ledd kan brukes til å finne igjen dataene, skriver selskapet i sitt Health Dashboard.

Klokka 10 i dag kunne Amazon meddele at de har funnet igjen alle EBS-volumene og at EC2-instansene som de skal ha verifisert som samsvarende med tidspunktet nettskyen styrtet.

Dårlige skytider

Det selskapet ikke har fått verifisert er hvorvidt det var noen aktive innskrivinger som ble lagret til enkelte EBS-volumer. Derfor har de startet å skape recovery-stillbilder av de berørte volumene.

Etter hvert som de blir tilgjengelig vil stillbildet bli lagt til i brukerkontoene, ifølge Amazon. Dette vil ta tid, opp mot 24 timer, kan selskapet melde.

Det har ikke vært en god tid i det siste for Amazon, som i tillegg til nedetid grunnet strømbrudd også opplevde kort nedetid i USA på grunn av nettverksproblemer.

(Kilde: IDGNS)

Utvikling