Selger fergetur via Facebook

Selger fergetur via Facebook

Slik vil dansk rederi la deg kjøpe billetten med Facebook-login.

Et av Danmarks største fergeselskaper, Færgen, vil gi kundene mulighet til å kjøpe billetter via Facebook- og Google-login, skriver Computerworld Danmark.

Selskapets nye plattform med denne typen innlogging vil gjøre det lettere for både selskapet og kundene å holde styr på rabattavtaler som selskaper og familier har med enkelte av Færgens ruter.

- Enklere

Alternativet etter oppgradering var at alle brukerne skulle opprette en egen konto i Færgens system, men Færgen tenkte det var lettere for dem å bruke eksisterende konti for innlogging om brukerne heller ønsker det.

- Fra tall kan man se at 60 prosent av Danmarks befolkning er på Facebook. Hvis de selv skal opprette ny profil hos oss, er det et passord mer å huske, sier it-sjef Ole Lunddal hos Færgen.

I kulissene bruker løsningen helt standard åpent programmeringsbrukersnitt (API) for å få innloggingsmagien til å skje.

Slik skjer det

Færgens nye system oppretter en konto når en bruker trykker på eksempelvis Facebook-kanppen på Færgens nye side. Så sjekker Facebooks systemer om kunden er logget på, og sender samtidig en id tilbake til Færgens system.

Så oppretter Færgen en konto og informerer samtidig brukeren første denne bruker Facebook- eller Google-knappen. Færge-kunden får samtidig login-opplysninger fra Færgens it-system som kan brukes som alternativ om kunden på et eller annet tidspunkt slutter med Facebook eller Google.

Fire fulltidsutviklere i selskapet har bygget systemet i .Net, innholdsstyringsdelen (CMS-et) er Umbraco. Prosjektet har foregått i en variant av smidig-metodikken Scrum. Systemet har premiere i dag.

Utvikling