Slik designer du for mobiltelefoner

Slik designer du for mobiltelefoner

Ikke tenk webdesign eller programvaredesign. Mobilen er noe for seg selv.

- Design for mobile enheter er en helt ny gren innen design, sier Brian Fling, gründer og designer med ekspertise på mobile plattformer.

Han snakket om temaet på IXDs konferanse Frontend2010 i Oslo onsdag forrige uke. Ifølge Fling må alle som vil lage mobile opplevelser tenke nytt. Det er ikke som tradisjonell webdesign, og ikke som programvaredesign. Og arbeidet starter ikke i Photoshop.

Mobile opplevelser. Det er det det handler om, ifølge Fling. Og da gjerne via kontekstualisering av informasjon. Selv har han tatt med seg datteren sin til Oslo og brukt en snedig applikasjon for Iphone til sightseeing. Applikasjonen bruker lokaliseringsfunksjonen til å si hva som ligger av severdigheter i nærheten og kobler disse mot Wikipedia. Dermed kunne han forelese for datteren om Akershus festning mens han var i området.

- Det er viktig å forstå hva mobile enheter er – og da særlig hva de betyr for folkene som eier dem, sier han.

Generasjon Y og Z

Fling tror slikt blir svært viktig for kommende generasjoner. I generasjon Y eier 94 prosent en mobiltelefon. I tillegg kommer generasjon Z. Fling mener det er fascinerende å se den yngste generasjonen prøve seg på for eksempel Ipad. Det tar ikke lang tid før de har grep om hvordan det hele fungerer.

- Iphone er for dem som Macintosh var for oss, sier Fling.

Mobilgenerasjonen gjør at mobiltelefoner blir mer enn bare telefoner. Nå skal de brukes til å skape, dele og utveksle opplevelser, ifølge Fling, og eksemplifiserer med den legendariske nødlandingen av passasjerfly i Hudson-elva i New York. Nesten umiddelbart hadde noen filmet den og lagt det hele på Youtube, før media tok tak i saken.

- Kontekstualisering av situasjonen nesten i sanntid, kommenterer Fling.

- Mobiltelefondesign er opplevelsesdesign. Du skal designe ekte, magiske opplevelser.

Forhandlinger

Om du utvikler på vegne av et annet selskap, bør du riktignok være litt diplomatisk anlagt, mener designeren. Du må balansere brukernes behov i deres kontekst, foretningskrav og mulighetene som ligger i mediet og teknologien.

- Klientene tror ofte de vet fordi de har lest det noe sted, men vet egentlig ikke.

Fling har stablet sammen et knippe regler som kan hjelpe deg i tankeprosessen. Den første er å glemme alt du tror du vet. Blant annet kan du hente inn fersk statistikk for å sjekke hvilke mobile plattformer som er ”hottest” om dagen.

- Nullstill forventningene til enheten, sier Fling.

Regel to er å tro på hva man ser og ikke hva man leser. Altså, ikke ta ting for gitt, sjekk selv. Fling anbefaler deg å eksperimentere og å dele funnene dine med miljøet.

«Restriksjoner kommer aldri først», er regel tre. Fling mener man må sette brukeren i forsetet og adressere behovene. For å eksemplifisere peker han på hva Apple har gjort for å oppnå suksess. Nokia N97 er for eksempel en knallbra smarttelefon, men likevel har Iphone solgt bedre. Fordi den er enklere i bruk.

- Og se på Kindle. Jeg har to, den gamle og den nye. Og de er veldig gode å lese på. Men jeg bærer de ikke rundt lenger, jeg bærer på en Ipad, som har flere funksjoner, sier Fling.

Ikke konverter, skap

Regel fire er å fokusere på kontekst, mål og behov. Mens regel fem er at du ikke kan støtte absolutt alle systemer.

- Forsøk på å støtte for mange ulike modeller for fort har drept alle mobile oppstartselskaper jeg kjenner til. Man må kjenne sitt publikum. Er det forretningsbrukere? Gå for Research In Motion først. Er det Europa? Gå for Nokia. I USA? Iphone eller kanskje Android, sier Fling, som anbefaler deg å sjekke ut statistikk, jamfør regel én.

«Ikke konverter, skap», er regel seks. Fling viser til at ulike telefoner har ulikt brukersnitt. Mens Iphone har trykkskjerm, har Nokia N97 piltaster. Dermed nytter det ikke å kjøre samme versjon av programmet du vil utvikle over hele linja, det vil bli fiasko, mener Fling.

- Du må lage forskjelllig design til forskjellige plattformer. For eksempel følger Iphone og Ipad ikke samme designprosess. Ipaden er ikke kun en forvokst Iphone. Også bør du for eksempel optimalisere for Iphone 4 som har større skjerm, sier han.

Du må også være litt psykolog, mener Fling. Les mer på neste side!

Utvikling