Slik gjør du suksess med Iphone

Slik gjør du suksess med Iphone

Norske utviklere hiver seg over App Store, men advarer andre mot million-drømmer.

- Trafikanten? Åja, den applikasjonen på Iphone!

Dette skal være en vanlig reaksjon når folk hører snakk om Trafikanten. At mange kjenner selskapet først og fremst gjennom en liten applikasjon til Iphone, er August Zaitzow Flatby i Shortcut sin skyld.

Sammen med sine fem medarbeidere utviklet han applikasjonen "Trafikanten", og for mange har altså Trafikanten blitt synonymt med ikonet de trykker på for å finne rutetider i sanntid.

- Da Iphone kom i fjor, fikk vi lyst til å gjøre noe med den, forteller Flatby.

- Vi tenkte at rutetider er noe alle trenger, og at det hadde vært en kul applikasjon.

Etter noen runder med Trafikanten fikk de utvikle applikasjonen for dem. Den ble utgitt ved årsskiftet, og seilet opp som en av de mest suksessrike norske applikasjonene på Iphones App Store. I sommer passerte den 35.000 nedlastninger. Trafikanten ble starten på Shortcuts Iphone-utvikling, som nå står for omlag 20 prosent om omsetningen.

Flere tusen om dagen

35.000 er et tall som blekner om man ser det i forhold til Yr sin Iphone-applikasjon. Den har blitt lastet ned 92.000 ganger på omlag samme tidsperiode som Trafikanten, og er utviklet av Apps AS.

- Den er overalt! smiler Kjell Rune Monsø.

Han er programmereren, og den eneste som får hele sin inntekt fra Apps' Iphone-utvikling. De andre partnerne står for markedsføring og utforming.

På det meste lastet 2000 folk ned Yr-applikasjonen hver dag, nå ligger tallet på 500. Yr ble døråpneren for Apps, som Trafikanten for Shortcut.

- Yr viser hvilket potensial som ligger i App Store, mener Monsø.

- Hadde den kostet én dollar, kunne jeg blitt rik.

Økonomisk helt greit

Men Yr koster ikke én dollar. Den koster ingenting. Det samme gjelder Trafikanten-applikasjonen til Shortcut. Begge er laget som konsulentoppdrag.

Shortcut forteller at de ikke våger å basere inntekten på hvor mye en applikasjon selger. Alle de ansatte skal ha lønn, og forutsigbarheten i konsulentoppdrag prioriteres derfor over gamblingen. Deres andre applikasjon på App Store, Matprat, er derfor også gratis, og pengene kommer fra Matprat selv.

- Skal vi lage noe selvstendig, må det være for et interessant marked, forteller Flatby i Shortcut, som er overrasket over at ikke flere nordmenn satser internasjonalt.

- Synes du ikke det norske markedet er stort nok?

- Egentlig ikke. Det finnes kanskje rundt 80.000 til 100.000 nordmenn med Iphone. Da må man ta hundre kroner for applikasjonen og selge i et enormt antall, fortsetter han, og påpeker at en applikasjon for hundre kroner høyst sannsynlig ikke hadde gjort stor suksess på App Store.

Hvor mye de har fått for utviklingen sin hittil vil ikke Flatby ut med, men at det er flere 100.000 kroner inne i bildet legger han ikke skjul på.

- For miljøet i Shortcut har det vært dritkult. Men for økonomien har det vært helt greit, ikke kjempebra.

Apps har et litt annet syn, men lever fra hånd til munn. Les videre på neste side!

Utvikling