Slik vil Adobe gjøre pirater til kunder

Ifølge Adobe er piratkopieringsproblemet selvforskyldt av selve industrien, og det er bare de selv om kan fikse problemet.

Publisert Sist oppdatert

Nå pågår anti-piratkopieringsmessen Mass Anti-Piracy and Content Protection i Los Angeles hvor de største aktørene i underholdningsbransjen og programvareindustrien samles for å diskutere piratkopiering og ulovlig fildeling.

I går kom Adobes antipirat-sjef, Richard Atkinson, med en uttalelse hvor han sa at selskapets strategi rundt piratkopiering vil endre seg og at de vil forsøke å konvertere piratene til å bli betalende kunder, skriver Computer Sweden.

- Alle er lei hele konseptet piratkopiering. Det føles som en evig kamp mellom ”de gode” og ”de onde” som har pågått i over 20 år, sier Atkinson.

- Selvforskyldt

Han legger til at problemet med piratkopiering delvis stammer fra selskapene selv. Og at det er bare de selv som kan løse det.

- Jeg tror ikke at de som kopierer våre programmer er dårlige mennesker, eller at de er ute etter å stjele. Jeg tror de rett og slett kopierer fordi de ikke har råd til å kjøpe programmene, fortsetter Atkinson.

Vil ha et bedre tilbud til kundene

Adobes nye strategi går ut på å selge sine programmer som løpende abonnementer i stedet engangslisenser. Selskapet lansert nylig Creative Cloud som tillater brukere å abonnere kun på de programmene de bruker. Ifølge Adobe gjør denne modellen at selskapet kan redusere sine kostander og priser.

Tidligere denne uken kom det amerikanske filmselskapet Warner Bros med en lignende uttalelse, hvor de sier at bransjen må se nærmere på hvordan de kan forbedre sine tilbud til kundene.