Slipper kildekoden til Prince of Persia

Slipper kildekoden til Prince of Persia

Utvikler Jordan Mechner fant kildekoden til spillklassikeren på en 22-år gammel diskett.

For mange var Prince of Persia det første møtet med dataspill.

En instant klassiker kjent for sin lekre animasjon, spillbarhet og vanskelighetsgrad, har Prince of Percia (også kalt Prince eller POP) inspirert flere oppfølgere og en eventyrfilm fra Hollywood.

Klassikeren er også blitt nylig relansert og modernisert med oppdatert grafikk i form av Prince of Persia Classic .

Nå har utvikleren og spilldesigner Jordan Mechner løftet kildekoden fra en 22-år gammel diskett, og lagt det hele ut på nett.

Lekkert på Apple II

For å gjøre spillet så realistisk som mulig, baserte utvikler Jordan Mechner spillfigurens bevegelser på videoopptak av broren mens han løp, hoppet over hindre og sloss med usynlige fiender.

Resultatet ble rett og slett fantastisk, og representerer sammen med en annen klassiker, Out of This World, det ypperste av datagenerert animasjonen for sin tid.

Spillfigurens utrolig myke og elegante bevegelser og nivåenes utforming gjorde spillet til en instant klassiker da det ble sluppet til Apple II i 1989. Maken til lekkert spill hadde man ikke sett på den tiden.

Spillet solgte veldig bra, og suksessen gjorde at spillet ble portet til andre maskiner, som for eksempel IBM PC og Amiga.

Brutalt vanskelig

Moderne dataspill blir gjerne kritisert for å være for lette. Det er spesielt "old-school" spillere med minner fra for eksempel Price of Persia som påstår dette.

Prince of Persia var underholdende, lekkert presentert, utrolig gøy og... brutalt vanskelig.

Det er ikke en gang alle som har kommet til slutten på Prince of Persia. Men de aller ivrigste har heldigvis lagt ut slutten på Youtube så også oss mindre begavede kan se.

I spillet skal det ikke mye til for at spillfiguren dør under grusomme omstendigheter; spiddet på påler, delt i to av en tung port i jern eller gjennom å falle til sin død på grunn av de mange fellene.

Likevel ble mange hektet og ofret timesvis nattesøvn for å avansere i spillet.

Åpnet kildekoden

Prince of Persia er en viktig del av datahistorien, og dette er årsaken til at Mechner har lagt ut kildekoden på nett.

Kildekoden kan lastes ned fra Github , og det er en fordel om du kan lese assemblykode for 6502-prosessor for å få noe særlig ut av den.

Utvikler Jordan Mechner sitter selv på rettighetene til kildekoden, selv om Ubisoft nå eier rettighetene til spillserien. Han fant koden på en diskett som har samlet støv i 22 år.

I en readme-fil som følger med minner Mechner om at selv om kildekoden nå er tilgjengelig, så er det bare Ubisoft som har rett til å utvikle og distribuere POP-spill.

Mechner har også lagt ut et dokument (PDF) med en del tekniske forklaringer, som i sin tid skulle hjelpe andre utviklere å overføre spillet til andre maskiner enn Apple II. Det har også kommet en bok om hvordan spillet ble laget, The Making of Prince of Persia av Jordan Mechner.

Utvikling