- Spar tid og penger på smidighet

Det er på høy tid å kaste overflødige spesifikasjoner i søpla, mener Scrum-grunnlegger Jeff Sutherland.

Publisert Sist oppdatert

Jeff Sutherland er en av grunnleggerne av Scrum, et rammeverk for såkalt smidig prosjekthåndtering, og kalles gjerne Scrums far.

- Men gudfedrene er Takeuchi og Nonaka, slår Sutherland fast.

De to japanerne han henviser til fant på begrepet i sin artikkel The New Product Development Game fra 1986. Sutherland har videreutviklet ideen, med utgangspunkt i hvilke prosesser som fungerer for at et utviklingsprosjekt skal gå etter planen og gjøre kunden mest mulig fornøyd.

Scrum-filosofien står i opposisjon til den tradisjonelle fossefallsmetoden innen systemutvikling, som ofte krever store dokumentasjonsmengder og kompliserte spesifikasjoner. Slikt skaper flaskehalser, mener Sutherland, og gjør prosjektene bare dyrere og tregere. Dette sørger igjen for at mange fossefallsprosjekter går skeis.

- Det er utrolig at så mange fortsetter å benytte seg av prosesser som viser seg å feile gang på gang, både med hensyn til tidsfrister og ikke minst kostnader, sier Sutherland.

LES OGSÅ: Stor interesse for smidighet

Sutherland er mer eller mindre på en kontinuerlig Skandinavia-turné for tiden. Interessen for smidig utvikling i Danmark, Sverige og Norge er så stor at mannen har avtalekalenderen full av møter med folk som vil lære mer.

Vi spør ham om hvilke tre punkter som er avgjørende for en god Scrum-implementasjon. Det første han fremhever, er at små team generelt sett er mer produktive enn store team.

- Hvis to grupper på henholdsvis syv og elleve personer konkurrerer om å nå det samme målet, kommer gruppen med syv til å vinne.

Store prosjekter bør derfor deles opp, slik at mindre team kan jobbe med dem. Deretter må det legges til rette for at disse teamene kan fungere på tvers av hverandre. Sutherlands tredje punkt er at det aldri skal ta mer enn én måned å levere fungerende programvare.

- Men er det alltid mulig å levere programvare så fort?

- Ja, alltid. Men du leverer jo selvsagt en liten bit av programvaren først. Og Scrum er designet for at det skal kunne tas i bruk i løpet av to dager, selv om man er midt i et fossefallsprosjekt.

LES OGSÅ: Preker smidig programmering

En av grunnene til at tradisjonelle leveranser feiler, er krav til endringer underveis. Har du satt ut uviklingen til et konsulentselskap kan endringer fort komme til å koste skjorta. Sutherland mener det er idiotisk at oppdragsgiverne skal sitte igjen med regningen, og snakker om konseptet ”money for nothing, and change for free”, en liten omskriving av den populære Dire Straits-låten.

Han forklarer analogien med et agilt eksempel: En bedrift inngikk en utviklingsavtale med et konsulentselskap til en verdi av ti millioner dollar over 20 måneder. I god Scrum-ånd var første bit av programvaren på plass etter én måned. Neste måned var enda mer på plass, og etter tre måneder var oppdragsgiveren fornøyd og sa stopp. Da hadde prosjektet kostet halvannen million. Leverandøren fikk 1,7 millioner i tillegg, som kompensasjon for den resterende delen av avtalen. Derav ”money for nothing”, for leverandøren kunne da flytte ressursene over på en annen kunde.

Siste del av strofen slår inn dersom det dukker opp et behov for en viktig endring underveis i prosjektet. Da bør man rett og slett droppe den delen av prosjektet som er minst viktig. Dermed har man spart inn endringskostnadene.

Effektivt til husarbeid

Men det er ikke bare innen programvareutvikling at smidige metoder kan tas i bruk, forteller Sutherland.

- Det passer for alle som skal ha ting gjort, sier han selvsikkert.

- Spesielt innenfor områder som krever leveranse i sykluser. Utgivelse av publikasjoner er et godt eksempel, fortsetter han.

Selv har han tatt i bruk Scrum i hjemmet. På kjøkkenet henger en Scrum-tavle, hvor han og fruen har oversikt over hvor mye som til enhver tid gjenstår av husarbeidet.

- Og kona elsker det, flirer Jeff Sutherland.