Spiller for helsens skyld

Spiller for helsens skyld

Det ligger et utrolig stort potensial i bruk av spill innen helse og utdanning. Men det er både viktig og krevende å gjøre det riktig.

Spill er høyaktuelt om for tiden. Nesten alle har en smarttelefon å spille på, og folk spiller dataspill som aldri før. Stadig flere arbeidsoppgaver "gamifiseres", Nintendo Wii har funnet veien inn i flere eldresentre, og pedagoger setter dataspill på timeplanen rundt om i landet.

Ved Høgskolen i Gjøvik har Dr. Simon McCallum og kollegene Morten Irgens, dekan ved Avdeling for informatikk og medieteknologi, og professor Rune Hjelsvold nettopp hatt det første opptaket til sin studieretning i spill og mobile systemer på høgskolens nye Master i Applied Computer Science, populært kalt MACS.

Her er "serious games" en viktig ingrediens. "Serious games" er spill utviklet med en annen hensikt enn ren underholdning.

- Spill i seg selv kan være morsomt og fjas, men spill som en metode begynner å bli viktig, sier Irgens.

Han mener anvendelsesområdene er mange, som for eksempel å trene på situasjoner som kan være svært kostbare eller farlige i den virkelige verden eller trene kognitiv utvikling hos eldre.

Men det mangler fortsatt viktig forskning på området, og det arbeider Høgskolen med.

Serious Games på bachelor, master og PhD-nivå

Ofte hjelper det å være en fleksibel institusjon som Høgskolen i Gjøvik når man vil tenke litt utenfor boksen, og satse på seriøs forskning i felt mange ser som ren underholdning.

- Spill er gøy. Men på våre studieprogrammer ser vi på hvordan vi kan bruke spill for mer enn bare å ha det gøy, sier McCallum og fortsetter;

- Vi skal lære studentene hvordan de kan lage de riktige spillene, og hvordan ta mediet forbi underholdningselementet.

For eksempel, hvordan kan man lage et spill som gir eldre mulighet til å få seg litt trim selv når vinteren er kommet og stålisen ligger på lur under nysnøen og venter på sitt neste offer?

- Da kan spill gi en engasjerende aktivitet igjennom vinteren, mener Irgens.

Spill kan motivere med trening som også er engasjerende. Det er dette som er "serious games" i praksis.

- Kan du få folk i bare litt bedre form på denne måten, så vil det kunne gi store økonomiske og sosiale fordeler, mener McCallum.

Selv om spill ikke er en magisk pille i digital form, har metoden et stort potensial som det er verdt å utforske nøyere, det er McCallum ikke i tvil om.

- Det er vanskelig å gjøre det riktig, og det er nettopp det vi formidler i våre studieprogrammer. Jeg vil ha seriøs forskning. Og jeg tror resultatet blir bra. Veldig bra, sier han.

Men når man vil utvikle nye produkter for helse og utdanning er det også viktig å ha kjennskap til lover og regler.

Må også lære reglene

Noe av det vanskeligste når man forsker innen helse og utdanning er de mange reglene, retningslinjene og tillatelsene som er nødvendig for å kunne oppnå virkelige resultater og ikke bare kose seg med spennende teknologi.

- Det er ikke fullt så enkelt som å være en dyktig utvikler og bare å lage et spill, forteller McCallum og fortsetter;

- Skal du forske på helserelaterte apper og spill her i Norge, så er det viktig å ha alle orden på alle regler og krav. En lege som skal bruke en applikasjonen må vite om den faktisk virker.

Det samme gjelder for spill i undervisning, for det holder ikke at elevene er motivert av spill om de ikke også lærer av dem.

- Spill i utdanning betyr å bevise at det virker bedre enn standardundervisning, sier McCallum.

Om spill brukes feil, kan elevene lære ferdigheter i spillet på bekostning av kunnskap, og det er derfor desto viktigere å forstå mediet fra et forskningsstandpunkt.

- Det er jo ikke slik at spill kan erstatte utdanning, du forbedrer bare prosessen ved å innføre en ny måte å lære på. Utfordringen er å samle data og komme seg igjennom godkjennelsesprosessen, utdyper McCallum.

Masterkurset i "Serious Gaming" fokuserer derfor mye på ikke bare hvordan utvikle spill for helse og undervisning, men hvordan det skal gjøres på riktig måte.

- Spillprogrammering og spillteknologier er på mange områder "the cutting edge" innen informatikken, sier Irgens, og legger til;

- Våre studenter blir fordømt dyktige programmererer. De får alle jobb når de er ferdige her.

Utvikling