Symantec kjøper seg til tjenester

Symantec kjøper seg til tjenester

På ti år har Symantec kjøpt 40 selskaper og har blitt et svært omfattende programvareselskap.

Hvis jeg sier "Symantec", så tenker du antivirus, ikke sant? Men selskapet driver med mye mer enn det. Forbrukerproduktene, som Norton Antivirus, er skilt ut under Norton-navnet.

Det er næringsliv og offentlig virksomhet Symantec retter seg mot. Og der utgjør faktisk sikkerhetsprodukter bare 28 prosent av omsetningen.

Nylig ble konferansen «Symantec Vision + Managefusion» avholdt i Haag. Der fikk vi anledning til å treffe toppsjefen John Thompson. Han hadde da akkurat kjøpt engelske MessageLabs for 695 millioner dollar.

- Jeg har to milliarder dollar å handle for, og jeg er en aggressiv oppkjøper. Symantec skal levere løsninger for å beskytte informasjonen til virksomhetene, og de skal vi levere på klient, på server og som tjenester. Vi skal levere programvare, maskinvare og vi skal levere i skyen. Teknologien til MessageLabs betyr mye for det siste, sier Thompson.

Mer SaaS

MessageLabs tilbyr tjenester innen antispam og filtrering av web-trafikk, og har 14 datasentre rundt om i verden.

Foruten å skulle satse kraftigere på SaaS, Software as a Service, har Symantec lansert flere nye versjoner av sine løsninger for Information Risk Management, som de kaller sin strategi.

Antispamløsningen Brightmail, som de kjøpte for en tid tilbake og døpte om til Symantec Mail Security, er lansert i ny versjon og med nytt navn. Siden de fleste fortsatt kalte løsningen for Brightmail, heter den nye versjonen Symantec Brightmail Gateway 8.0 og leveres som en appliance.

Andre nyheter er Data Loss Prevention 9.0, som skal beskytte informasjon i endepunktene og Enterprise Vault 8.0 som de kaller «intelligent arkivering».

Administrasjonsløsninger fra Altiris, som Symantec kjøpte i 2007 blir stadig viktigere og mer integrert med annen programvare fra Symantec og rettet mot å kunne håndtere stadig mer utbredt virtualisering. Virtualisering går igjen i hele satsingen på Information Risk Management.

Utvikling