Toppår for Adobe

Toppår for Adobe

CS3-lanseringen og godt Acbrobat-salg har gjort 2007 til et toppår for Adobe.

Adobe melder om rekordomsetning i selskapets 2007-regnskapsår, med 23 prosent omsetningsvekst og hele 43 prosent vekst i nettofortjenesten.

Creative Suite 3 er den første produktsamlingen fra Adobe som utgjør en skikkelig miks av produkter fra Adobe selv og fra Macromedia, som Adobe kjøpte opp i 2005.

Tallene for regnskapsåret 2007, som for Adobes vedkommende ble avsluttet 30. november, viser at markedet har tatt godt imot CS3-produktene, fremholder Adobes ledelse.

17,5 milliarder

Omsetningen endte på 3,16 milliarder dollar (nesten 17,5 milliarder kroner), mens nettofortjenesten ble 723,8 millioner dollar (cirka fire milliarder kroner).

Tallene er bedre enn analytikere hadde ventet på forhånd, melder Macworld.

LES OGSÅ: Trege Adobe-servere

Regnskapsresultatet tolkes som tegn på høy lojalitet både fra tradisjonelle Adobe-kunder og fra dem som tidligere var brukere av Macromedias programvare.

Samtidig har Adobes satsing innenfor multimedia og internettpublisering også ført til sterkere mottiltak fra konkurrentenes side. Bransjeobservatører trekker særlig frem Microsofts satsing på Expression Studio, som skal ta opp kampen med Adobe CS3-produktene på Windows-plattformen, og Microsoft Silverlight, som er en ny konkurrent til Adobe Flash-teknologi både på Mac- og Windows-plattformen.

Utvikling