Totalt kaos etter Norman-oppgradering

Totalt kaos etter Norman-oppgradering

- Det har vært et sant helvete. Den nye versjonen av Norman er det verste viruset vi har opplevd.

Ikke før stormen har lagt seg etter DnB-Nor-skandalen, kommer det mer uro.

Oppgraderingen til Norman 5.9 har vært et sammenhengede mareritt, forteller it-driftssjefen i et stort norsk selskap. Selskapets 1000 ansatte opplevd rekordlang nedetid, it-avdelingen har måttet slå fysisk av pc-er og servere. Normans brukerstøtte har vært totalt verdiløs, hevder it-driftssjefen.

- Det har vært et sant helvete for oss kunder. Det har vært feil under oppgraderingen som har gjort at pc-er og servere har fryst helt fast. Prosessen sluker 100 prosent av CPU-ressursene under skanningen.

Norman 5.9 ble tilgjenglig for kundene 2. mai. It-sjefen tok kontakt med teknisk kundestøtte hos Norman, men til ingen nytte.

- Det var fem kvarters ventetid på support. Og teknikerne er ikke på jobb tidlig om morgenen. Det er helt umulig å få svar på hvordan feilene kan rettes opp.

Nytteløs oppdatering

It-sjefen sendte en forespørsel til Norman og fikk svar åtte timer senere.

- Jeg fikk beskjed om å gjøre det jeg allerede hadde gjort. Og da jeg meldte dette tilbake fikk jeg bare beskjed om å prøve en gang til. Vi har til og med reinstallert, men ingenting hjelper.

I går ettermiddag kom en rettelse. Men den har ikke gjort situasjonen bedre.

- Den kom kl. 16.29 i går. Vi har stasjonert en mann på serverrommet for å ta seg av dette. Men rettelsen hjalp ikke i det hele tatt. Vi må slå serverne av.

Karakterisitikken av Normans nye programvare er nådeløs.

- Norman 5.9 er det verste viruset vi har opplevd. Dette får jo bedrifter til å stoppe fullstendig opp. Jeg tipper at kostnadene for dette overstiger prisen for DnBs interne opprydding nylig.

LES OGSÅ: Norman-tabbe til 100 millioner

Selskapet som er lokalisert 15 ulike steder har allerede bestemt seg for å avslutte kundeforholdet til Norman.

- Jobber intenst med saken

- Vi har sluppet versjon 5.90, som er en veldig ny versjon av vår antivirusprogramvare. I den forbindelse har vi hatt noen problemer med oppdateringene, som er vanlig. Men i tillegg har dette for noen kunder skapt driftsproblemer på serverene. Det er selvfølgelig helt uakseptabelt, sier administrerende direktør i Norman, Tryve Aasland.

Nå vil selskapet løse problemene i samarbeid med de kundene som er berørt.

- Vi jobber intenst for å løse dette. Det har nå vår høyeste prioritet, sier Aasland.

På nettsidene

Problemene med oppgradering til NVC 5.90 er omtalt og meldt inn av flere brukere på Normans nettsider:

"En eller flere av mine filservere fryser/henger med ujevne mellomrom" skriver en bruker.

Her er Normans tilbakemelding:

"Dette problemet er under utredning nå. Vi har ikke ennå greid å finne en bestemt årsak. Trolig skyldes dette heller ikke en enkelt årsak, men flere ulike scenarier som kan gi de samme symptomene. Vi har obeservert at enkelte av serverne som det har vært problemer med kjører Microsoft Access databaser og/eller SQL-databaser. På disse serverne kan det hjelpe å ekskludere filer med filtypene *.mdb, *.mdf og *.ldf fra skanningen som igangsettes når systemet startes. "

LES OGSÅ: Norman på pinebenken

Les om:

Utvikling