Ubuntus neste versjon tar form

Ubuntus neste versjon tar form

Ubuntu 11.04 var kontroversiell. Nå jobbes det med versjon 11.10. Slik blir den.

Grunnlegger Mark Shuttleworth, argumenterer at Unity ble utviklet for å sette brukerne først, men mange brukere- særlig de mest efarne, ser ikke ut til å være helt enige i dette, skriver Computerworlds nyhetstjeneste.

Uansett hva du tenker om den nåværenede Unity, bør du være klar for endringer. Ubuntu-teamet er nemlig godt i gang med den nye versjonen, som vil være Ubuntu 11.10 eller Oneiric Ocelot. Denne versjonen vil være ferdig i oktober.

I et blogginnlegg fra tirsdag denne uken, forteller Shuttleworth om noen av de nye planene og utviklingen av det nye Unity-prosjektet. Det gir et spennende innblikk i hva som kommer til høsten. Han diskuterte her blandt annet hvordan skrivebord-grensesnittet blir og gir en ganske så detaljert beskrivelse av hvordan det kommer til å se ut.

Her har du en gjennomgang av noen av de viktigste endringene:

1. Istedet for “Places”; “Scope” og “ Lenses”

Brukere av dagens Unity-skrivebord er kjent med “Places”-konseptet, men den neste versjonen vil tilby “Scopes” og “Lenses” i stedet.

Tallrike alternativer for filtrering kan brukes med Scope, forteller Shuttleworth. “Du kan for eksempel søke etter alle 5-stjerners programmer i Ubuntu Software Center, og også innen ulike kategorier.

2. Panel-endringer

Unity’s panel, øverest i hjørnet til venstre, blir nå brukt til å lukke det som er i fokus og vinduskontrollene forblir der også etter at et vinduer er maksimert.

- Observasjoner under brukertesting viste at folk var mer tilbøyelige til å klikke på elementer i “Launcher” enn på ikonet øverst i venstre hjørne. Resultater som dette var med på å forme det nye designet vårt, sier Shuttleworth.

3. Estetikk

Innholdet vil bli presentert på en mer dramatisk måte i nye Unity takket være innføringen av nye farger og holografiske effekter på skrivebordet.

Skrivebordet vil tilpasse seg brukerens preferanser i forhold til fargevalg og valg av skriverbordsbakrunn. “Blur-effekten” vil hjelpe til med lesbarhet og presentasjonen av innholdet på skjermen generelt.

-Vi ønsker å gjøre det meste ut av grafikken du eventuelt måtte ha på maskinvaren din, forteller Shuttleworth.

4. 2D vs 3D

Endelig har det seg slik at QML-baserte Unity 2D og GL-baserte Unity 3D nå deler en betydelig mengde koder, sier Shuttleworth og legger til at mye av inspirasjonen for design på den nye versjonen er hentet fra spillegrensesnitt.

-Vi har nå nådd det punktet hvor vi kan være helt sikre på at Unity-opplevelsen er tilgjengelig på hele spekteret av maskinvare, sier han.

Les om:

Utvikling