Vant hackathon med digital signering
Svenske Marcus Almgren stakk av med førsteplassen under Postens kodekonkurranse.
Tyve ivrige utviklere var samlet til Postens Hackathon i Posthuset i helgen. Målet: Å utfordre Postens digitale postkasse, Digipost, og finne måter å forbedre tjenesten på. Utviklerene fikk fritt leide i 24 timer i det posten kalte en "hackathon".
Mye koding og lite søvn for vinneren
Svenske Marcus Almgren vant førsteplassen på 20.000 kroner for sin metode for digital signering av dokumenter og en applikasjon for å sende digitale brev fra mobiltelefon.
- Jeg tror mange bedrifter lettere vil ta i bruk Digipost hvis det er mulighet til å få en gyldig signatur. Og jeg tror flere folk vil ta i bruk løsningen hvis de kan ha Digipost som mobilapplikasjon, sier Almgren i en pressemelding fra Posten.
Almgren, som til daglig jobber med å utvikle elektronisk ID og esignatur i selskapet Signicat, har bodd i Trondheim siden 2004. Han tok turen til hovedstaden for konkurransen, og forteller at mellom reisen og kodekonkurransen har han, i ekte hacker-stil, vært våken i nesten to døgn.
- Jeg fikk meg riktignok en times søvn på en sofa underveis, men ellers ble det ikke noe søvn på 44 timer. Men det var veldg gøy å være med, sier Almgren.
Han legger til at premiepengene nok skal komme godt med, og at det å vinne en slik konkurranse er en stor ære internt i utviklermiljøet.
Andreplassen
Trioen utviklet et grensesnitt som gjør det enklere for bedrifter å sende digitale brev, og som også gjør det mulig å lage egne kontaktlister og bruke vanlig epost for å sende brev til Digipost.
Tredjeplassen
NTNUs team bestående av Håkon Erichsen og Fredrik Nygård Carlsen havnet på tredjeplassen i konkurransen. De deler premien på 10.000 kroner for sitt bidrag som muliggjør synkronisering av brev og dokumenter i Digipost via fildelingstjenesten Dropbox.
Vil integrere løsningene
Thomas Mathisen i Digipost er veldig fornøyd med resultatene av helgens kodemaraton.
- Jeg er stolt over at vi klarte å engasjere så mange gjennom en helg. Målet var å involvere brukerne, og de hadde en rekke spennende idèer og løsninger, sier Mathisen.
Han ser nå på mulighetene for å videreutvikle og integrere flere av løsningene i Digipost.