Verver ungdom med kodeknekking

Verver ungdom med kodeknekking

En rekrutt-kåt it-bransje var på The Gathering i påsken for å verve unge talenter. Cyberforsvaret utfordret ungdommen til å knekke koder og bryte seg inn i datasystemer.

The Gathering (TG) samler inntil 6.000 datainteresserte ungdommer og unge teknologer til datafest i Vikingskipet på Hamar hver påske.

Arrangementet tiltrekker seg kreative av alle slag, fra kodere, designere og musikere til hackere, crackere og dataspillere, alle under ett og samme tak. Datatreffet er det største i sitt slag i Norge, og det nest største på verdensbasis.

Da er det ikke rart at både bedrifter og det offentlige stiller opp for å få en sjanse til å snappe opp morgendagens digitale superstjerner.

Cyberforsvaret trenger smartinger

Blant de omlag 20 organisasjonene som stilte med stand og mannskap under årets påskefeiring var det nylig opprettede Cyberforsvaret.

- Vi trenger kompetente og nysgjerrige mennesker med interesse for cyber og data. The Gathering på Hamar er en viktig arena for å vise fram interessante jobbmuligheter i Forsvaret, sier statssekretær Eirik Øwre Thorshaug.

Sammen med Cyberforsvarssjef Roar Sundseth og Fornyings- og administrasjonsminister Rigmor Aasrud besøkte han Vikingsskipet påskeaften, og det er ingen hemmelighet at TG-erne er ettertraktede rekrutter.

- Vi vil jo vise frem utdannings- og jobbmulighetene i Forsvaret, både for sivile og militære, sier Thorshaug.

Kommandosentral på boks

Cyberforsvaret trakk en en god del interesserte til sin stand bestående av et par kommunikasjonskontainere (tenk "datarom på boks") bemannet av rundt 13-14 frivillige fra Forsvarets Ingeniørhøgskole og forsvaret.

Kommunikasjonssjef i Cyberforsvaret, Knut Helge Grandhagen, forteller om jevn strøm av besøkende til standen til den fjerde stridsgrenen under arrangementet.

- Oppgaven var todelt, vi skulle informere om Cyberforsvaret og rekruttere til Forsvarets Ingeniørhøgskole, forteller Grandhagen.

Han benytter TG til å se etter ungdom med generell teknologisk interesse.

- De har interessen i bunnen, og det gjør dem jo veldig aktuelle for cyberforsvaret. Det å ha den typen interesse som et fundament for en teknisk tung utdannelse er viktig, mener Grandhagen.

TG-deltakere som tok turen innom standen fikk også litt å bryne seg på, for som en del av opplegget gjennomførte cyberforsvaret også en rekke konkurransen, som å knekke koder eller bryte seg inn et system, og kreativt forum med innspill om hvordan best løse forskjellige tekniske utfordringer, som for eksempel kryptering av GPS.

Thorshaug er både fornøyd og imponert over det han kaller et svært godt gjennomført oppdrag av Cyberforsvaret.

- Jeg er imponert over cyberforsvarets kompetanse, kvalitet og kreativitet i gjennomføringen på The Gathering. De hadde jo blant annet to av kommunikasjonskontainerene sine der oppe, og for alle med teknologiinteresse var det en tydelig visualisering av kompetansen som forsvaret sitter på i dag, sier Thorshaug.

Han er også imponert over gjennomføringen av selve datatreffet, som han kaller en perfekt blanding av frivillighet, dugnadsinnsats og teknologiinteresse.

- Det er jo her det skjer

Blant bedriftene som stilte med stand og aktiviteter på The Gathering i år var også Telenors datterselskap Comoyo. Deltakelsen på datafesten er en del av et langsiktig løp for bedriften, nemlig å være til stede der de aktuelle kandidatene er.

- Vi er litt over 70 ingeniører i Comoyo, og en god del av dem har bakgrunn i demo-grupper. Gjerne fra tiden før The Gathering ble så stort, forteller Torgeir Hovden, teknologidirektør i Comoyo.

Det er jo ikke mange norske bedrifter fokuserer på ren produkt- og tjenesteutvikling slik Comoyo gjør, og da er det er åpenbart at mange deltakere på The Gathering har riktig profil for selskapet. Og selv om Hovden ikke forventer en flodbølge av søknader over påsken, så er det likevel viktig for bedriften å være til stede, og gjøre seg synlig.

- Det er nok mange som tenker på oss som Telenor, selv om det vi driver med er litt anderledes enn den tradisjonelle Telenor-businessen. Vi har jo behov for å vise vår egen profil og vårt eget image, sier Hovden.

Han mener at for å lykkes videre med Comoyo, så er bedriften rett og slett nødt til å være på hugget i forhold til det som skjer i de kreative it-miljøene, gjøre seg synlig og i tillegg få innsikt i hvor trendene faktisk ligger.

- Det koker og syder blant kidsa, og det er fort gjort å miste oversikten. The Gathering er et bra sted å finne ut hva som faktisk rører seg, sier Hovden, og legger til at selv for en gammel demo-traver som seg selv kan det være lett å bli utdatert om man ikke følger nøye med på hva som foregår.

- Teknologisk, så skjer ting så fort at slike som meg som har runda 40, selv om jeg har gjort dette lenge og var med på demoparties i min tid, så er jeg en dinosaur. De som har jobbet fem-ti år risikerer å bli utdatert om de ikke følger godt nok med. The Gathering gir viktig perspektiv om hva som skjer, utdyper Hovden.

Deltakere som tok turen innom Comoyo fikk også bryne seg litt, og selskapet fristet med flere aktiviteter, blant annet kode-konkurranse for det nye mobil-operativsystemet Firefox OS. Bedriftens Firefox OS-team var også tilstede, og coachet og evaluerte.

Ikke siste gang

Det er riktignok for tidlig å si noe om nøyaktig hvor mange som lot seg friste av forsvaret eller Comoyo i løpet av påsken, men Grandhagen forteller at Forsvarets ingeniørhøgskole har mottatt dobbelt så mange søkere fra samme tid i fjor.

Selv om det selvsagt er tidlig å si noe om effekten, så er det likevel et godt tegn, mener både cyberforsvarets Grandhagen og Hovden i Comoyo.

- Vi ser på The Gathering som en såpass viktig arena at vi kommer nok til å fortsette å stille opp der, forteller Grandhagen.

Også Comoyo dukker sansynligvis opp igjen i Vikingskipet, selv om Hovden hverken bekrefter eller avkrefter planer om tilstedeværelse på datafesten til neste år.

- Vi skal vurdere fra år til år om vi kommer tilbake, og vi skal se på erfaringene. Men The Gathering er et veldig bra arrangement, der er veldig proft og vi har godt inntrykk av de arrangørene vi hadde kontakt med, avslutter Hovden.

Utvikling