Vurderer Microsofts brevkampanje

Vurderer Microsofts brevkampanje

Konkurransetilsynet vil se nærmere på Microsoft Norges kampanje for å få ISO-godkjent dokumentformatet Open XML.

Underskriftskampanjen i fjor høst, hvor 37 Microsoft-partnere sendte likelydende brev til Standard Norge for å støtte et ISO-stempel for dokumentformatet Open XML, har vakt Konkurransetilsynets interesse, skriver Dagens Næringsliv.

- Vi vil se litt nærmere på det før vi bestemmer oss for om vi vil reagere, sier avdelingsdirektør Jostein Skaar til avisen.

LES OGSÅ: - Microsoft kjøper seg stemmer

8. februar i år ba EU-kommisjonen alle nasjonale standardiserings-organisasjoner rapportere eventuelle uregelmessigheter i Open XML-prosessen, men Standard Norge valgte ikke å si et ord om underskriftskampanjen fra Microsoft. Konkurransetilsynet vil imidlertid selv vurdere om aktivitetene kan ha virket konkurransevridende i standardiseringsprosessen.

- Det mest relevante spørsmålet er om det har vært tilfeller av press bak den kampanjen. Vi er interessert i å finne ut hva som har skjedd, sier Skaar til DN.

Microsofts kommunikasjonsdirektør Eirik Lae Solberg avviser at det har vært press eller tilbud om motytelser for å underskrive brevet.

Utvikling