Vakler på tronen

Vakler på tronen

Leder i Computerworld 14, 23. april 2004
Denne uken har flere av de aller største mobiltelefonprodusentene lagt frem salgstall for første kvartal. Utviklingen er interessant. Det er kraftig vekst i markedet, og det selges mye mer enn det produsentene ventet.

Verdensmarkedet opplevde tosifret vekst, og de toneangivende leverandørene har fulgt opp med samme eller bedre veksttakt. Alle unntatt Nokia. Den finske mobilgiganten måtte tåle en nedgang på 15 prosent i det positive markedet.

Med 44 millioner solgte enheter, og en avstandsmargin til nestemann på 19 millioner enheter, vil det være feil å si at Nokia er ferdige. Nokia er fremdeles den definitive markedslederen i mobilmarkedet, men det ulmer nok litt i øst.

Det er krevende å være markedsleder. Enda mer krevende er det å være det i år etter år. Nokia har klart det. Dermed har de også hatt en enorm makt hos teleoperatører og mobiltelefondistributører.

Men det er ikke de som kjøper varene til syvende og sist. Det er sluttkundene, og de stemmer nå med beina. Både Motorola, Samsung, Siemens og Sony Ericsson drar til seg nye kunder på grunn av spennende modeller og mer "piff" enn Nokia har kunnet vise til på lenge.

Det virker som en magnet på distributører og mobiloperatører, og som en selvforsterkende negativ kraft for Nokia. Operatørene og distributørene går nemlig etter de modellene og de leverandørene som kan gi best mulig omløpshastighet og omsetning.

Nokia må på banen igjen. Flere kvartaler på rad uten å delta i salgsfesten tåler ikke selskapet. Merkevare innenfor en motestyrt verden er en flyktig greie. Se bare hva som skjedde med Levis. Før kjøpte alle, nå florerer det av alternativer som har gitt jeanskjempen kamp om hvert eneste buksepar. Nokia har en stor utfordring foran seg.