Vanskelig bredbåndsmarked i fjor

For et par år siden ble "ekte" bredbånd lansert med kjempeplakter og helsides annonser. Siden har det gått nedover og neden-om-og-hjem for flere aktører. Ingen tjener penger.
Bredbåndfabrikken er ute av bildet. Telia Norge ble kjøpt av Enitel som gikk konkurs. Utfors er kjøpt av Telenor. KPNQuest var på konkursens rand og ble kjøpt av Catch.

Kabelaktørene Avidi og UPC fortsetter å leve uten særlig ekspansjonsiver. På resten av valen gjenstår dsl-aktørene Telenor Plus og Nextgentel, Bluecom, Catch, Tiscali, Tele2 og noen få andre. Telenor og Nextgentel alene står for drøye 80 prosent av dsl-markedet.

Mangel på kapital, nytt innhold og skyhøye investeringskostnader oppgis som grunn til at bredbåndsutviklingen ikke har godt så raskt som tidligere trodd i Norge.

Tøff konkurranse

Catch sier de tjener penger. Forøvrig går det stort sett i tap, til dels store tap. Ingen ønsker å oppgi fjorårstall. Konsernsjef Jon Fredrik Baksaas sier at selskapet må ha mellom 2 og 300.000 adsl-kunder for å gå i pluss. Det vil ta to til tre år.

-- Tendensen er lik i hele Norden. Konkurransen er tøff. Det er ikke lett å overleve. Det er overraskende hvor få aktører som har nådd noen størrelse, sier daglig leder Tore Aarønæs i analysebyrået Norsk Telecom.

Ifølge Aarønæs dekker dsl-teknologier 80 prosent av dagens bredbåndsmarked. Uten nye innholdstjenster virker det som det "uekte" bredbåndet adsl er raskt og billig nok for folk og de fleste bedrifter.

Telenor bremser

Rundt 60 og 70 prosent av alle husstander og bedrifter kan nå koples opp. Ti prosent har adsl, ifølge tall fra Samferdselsdepartemtet. Konsernsjef Henning Dyremose i TeleDanmark Internordias morselskap TDC har tidligere sagt til Computerworld at delvis statseide Telenor er den største bremseklossen i bredbåndsutbyggingen i Norge.

Bergens-bedriften Nextgentel sammen med Bodø-selskapet Catch Communications installerer eget adsl-utstyr på Telenors kobberaksess. Investeringene er store. Nextgentel betaler rundt 30 prosent av abonnementsintektene tilbake til Telenor.

Catch og Netxgentel mener at Telenors kobberpriser er litt for høye, men ikke ublue. Prisene må være så høye at Telenor kan vedlikeholde kobberet, mener de.

-- Prisen har gått ned, men kunne fortsatt vært rundt ti prosent lavere. Telenor må få noe igjen til å vedlikeholde kobberet, sier administrerende direktør Kjell Ivar Hansen i Catch.