Varsler smb-krig i Europa

Varsler smb-krig i Europa

Lenovo vil erobre europeiske kunder på smb-markedet, sier toppsjef Yang Yuanqing i et intervju med IDGs nyhetstjeneste.

Det er ett år siden at kinesiske Lenovo offentliggjorde planer om å overta pc-divisjonen fra IBM. Selskapet har store planer om å satse aggressivt med Lenovo pc-er i de markedene de ikke veldig sterke i nå, som USA og Europa.

 

Samtidig er små og mellomstore bedrifter (SMB) neste målgruppe.

 

Lenovos toppsjef Yang Yuanqing snakket eksklusiv med IDGs nyhetstjenester i Beijing om selskapets planer for 2006 og videre fremover.

 

IDGNS: - Vil den største veksten for Lenovo og IBM kommer fra de kommende markedene, som Kina og India?

 

Yang Yuanqing: De kommende markedene vil være en stor vekstfaktor, men vi tror også at vi på de mer modne markedene kan skape muligheter. Jeg tror vår første prioritet bør være smb-markedet. IBMs strategi hadde bare fokus på de ordentlig store selskapene. Til og med pc-delen var rettet først og fremst mot store kunder. I vår nåværende portefølje utenfor Kina står storkundene for 75 prosent av salget, mens smb bare har 25 prosent. Det finnes nesten ikke forbrukersalg i det hele tatt.

 

IDGNS: - Hvordan er det til sammenligning med salget i Kina?

 

Yang Yuanqing: I Kina, tilhører 75 prosent av kundene de såkalte transaksjonskunder, som innebærer både smb og forbrukere. Det er motsatt fra USA og Europa. Det er ikke bare vår situasjon, det gjelder markedet generelt. Jeg tror at verdensmarkedet består av minst 60 prosent disse to gruppene, mellom 30 og 40 prosent forbruker og en like stor andel for smb-markedet. Det er soleklart at det ligger mange muligheter for oss der.

 

IDGNS: Må dere kapre smb-kunder fra konkurrentene?

 

Yang Yuanqing: Vårt mål er å bli sterkt representert i smb-segmentet, og alle selskaper som har smb-kunder bør passe seg. Vi vil få vår markedsandel fra disse aktørene.

 

IDGNS: Når vil kundene i USA og Europa få produkter med Lenovo-merking?

 

Yang Yuanqing: Tidlig neste år.

 

IDGNS: Hvilken produkter vil dere tilby?

 

Yang Yuanqing: I Kina har vi hele bredden i pc-tilbudet, fra rimelige pc-er for smb til toppmodeller. Vi har også produkter som ikke er pc, som mobile enheter og skrivere.

 

IDGNS: Har dere planer om å sende alle disse produkter, inkludert mobiltelefoner, til andre markedet enn Kina?

 

Yang Yuanqing: Ja, absolutt. Vi har en strategi som vil føre alle disse produktene skritt for skritt til de andre markedene. Men først og fremst vil vi få ut våre smb-produkter. Vi fokuserer på desktopp-produkter, som vi har utviklet i Kina. Neste skritt vil være å tilby forbruker-pc-er, og deretter kommer mobile enheter og andre ikke-pc-produkter.