Vellykket stunt fra Novell

I løpet av en måned fikk Novell mer enn 1.500 nye kunder på sin katalogtjeneste eDirectory. Trikset var å tilby kunder på konkurrerende plattformer gratis lisens for å lette overgangen.

På samme tid som Novell lanserte sin nyeste versjon av katalogtjenesten eDirectory, tilbød selskapet kunder på konkurrerende plattformer gratis lisens på eDirectory, for å stjele kunder fra Sun og Microsoft.

Tiltaket var i all hovedsak myntet på Sun One-kundene.

For Novell har stuntet overgått all forventning. I løpet av litt over en måned har mer enn 1.500 brukere av konkurrerende katalogtjenester tatt i mot tilbudet.

-- I våre initielle estimater forventet vi å trekke til oss mellom 40 og 50 kunder i løpet av promoveringsperioden. I stedet har vi opplevd denne fenomenale responsen, sier Chris Stone, nestformann i Novell-styret

--Vi har hatt hundrevis av Sun One-kunder som har gått for tilbudet, men vi har også hatt hundrevis av Microsoft Active Directory-kunder som har akseptert - uten at vi har rettet tilbudet spesielt mot dem.

Katalogtjenester forenkler administrasjonen av brukeridentitet og tilgangsrettigheter, og er i ferd med å bli en essensiell komponent av komplekse nettverk.

Novell hevder å ha solgt over 734 millioner lisenser av eDirectory verden over.